• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • EBNESINA
    • Volume 25, Issue 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • EBNESINA
    • Volume 25, Issue 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی دو روش آموزش تنظیم هیجانی و بازآموزی اسنادی بر بهبود نشانه‌های اهمالکاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آجا

    (ندگان)پدیدآور
    سلطانی, نادیاشیخ‌الاسلامی, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1018.کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تحقیقی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و اهداف: اهمالکاری بر عملکرد تحصیلی دانشجویان بسیار تأثیرگذار است و عدم پیشگیری از آن خسارات جبران‌ناپذیری تحمیل می‌کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله بازآموزی اسنادی و تنظیم هیجانی بر بهبود نشانه‌های اهمالکاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آجا انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی همراه با مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. از بین دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال اول تحصیلی 1402-1401 با روش نمونه‌گیری در دسترس 30 دانشجو که با توجه به پرسشنامه SCL90 از سلامت روانی برخوردار بودند و در عین حال بالاترین نمره را در پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث‌‌بلوم کسب کردند به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی قرار گرفتند. آموزش‌های بازآموزی اسنادی در طی 7 جلسه و تنظیم هیجانی طی 8 جلسه یک ساعته به اعضای دو گروه آزمایشی ارائه گردید. از مقیاس اهمالکاری در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  یافته‌ها: با کنترل اثرات پیش‌آزمون، دو روش مداخله بر بهبود نشانه‌های اهمالکاری تأثیرگذار بود و نتایج حاصل از آزمون تعقیبی نشان می‌دهد که روش بازآموزی اسنادی در بهبود علائم اهمالکاری نسبت به روش تنظیم هیجانی اثربخش‌تر است.  نتیجه‌گیری: استفاده از نتایج پژوهش حاضر در طراحی برنامه‌های آموزشی پیشگیرانه و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان مؤثر است.
    کلید واژگان
    آموزش شناختی
    تنظیم هیجانی
    اهمالکاری
    روانپزشکی نظامی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2023-12-01
    1402-09-10
    ناشر
    اداره‌ی‌ بهداشت‌، امداد و درمان‌ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی آجا، گروه روانشناسی، تهران، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی آجا، گروه روانشناسی، تهران، ایران

    شاپا
    1735-9503
    2645-4653
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/25.4.45
    http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1301-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1101181

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب