• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 37, شماره 146
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 37, شماره 146
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثر آموزش پیشگیری از زخم فشاری مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران بخش های مراقبت ویژه

    (ندگان)پدیدآور
    خلیلی باقری, فضهبزرگ نژاد, مهرینجفی قزلجه, طاهرهحقانی, حمید
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه: زخم فشاری، یک آسیب بافتی است که به واسطه فشار ایجاد می شود و می تواند پوست، عضله، بافت همبند، غضروف و استخوان را درگیر کند. زخم فشاری،  یک فرایند دردناک، ناتوان کننده می باشد و سلامتی فرد را با افزایش مرگ ومیر و ناخوشی برحسب افزایش طول مدت بستری، افزایش میزان عفونت و افزایش نیاز برای روش های جراحی به مخاطره می اندازد زخم فشاری  ایمنی بیمار را به خطر می اندازد.  پیشگیری از زخم فشاری، همچنان یک چالش مهم برای پرستاران  ICU می باشد. دانش و عملکرد ناکافی پرستاران را می توان از طریق آموزش و یادگیری به صورت الکترونیکی در قالب آموزش مبتنی بر شبکه اجتماعی ارائه داد. هدف:. هدف از مطاله حاضر تعیین اثر آموزش پیشگیری از زخم فشاری مبتنی برشبکه اجتماعی مجازی بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران بخش های مراقبت های ویژه می باشد. روش‌ها: روش نمونه گیری مستمر بود و از فروردین تا دیماه 1401 در دو مرکز آموزشی درمانی و با طرح  پیش آزمون -  پس آزمون تک گروهی  بر روی 73 پرستار انجام شد.  3نفر به دلیل عدم تکمیل پرسشنامه ها و 4 نفر به دلیل انصراف از ادامه همکاری از مطالعه خارج شدند.  اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه سنجش دانش (PPUKT )، پرسشنامه نگرش و پرسشنامه عملکرد، قبل و بعد از آموزش تکمیل شد. محتوای آموزشی در طول 4 هفته از طریق شبکه اجتماعی واتساپ به صورت نوشتاری کوتاه، صوتی، انیمیش و تصاویر و فیلم برای پرستاران به اشتراک گذاشته شد.  برای تحلیل داده ها از آزمون تی زوجی و  نرم افزار SPSS V.22  استفاده  شد.  سطح معنی داری کمتر از 05%  در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین دانش پرستاران مورد پژوهش قبل از مداخله 10/61±64/47 و بعد از مداخله10/48±70/47 شد. و براساس نتیجه آزمون تی زوجی این اختلاف معنی دار بوده است ( 0/001 > p ). نگرش در 61/6 درصد از واحدهای مورد پژوهش مثبت بوده اما بعد از مداخله 56/2 درصد پرستاران نگرش مثبت داشتند. نتیجه آزمون تی زوجی نشان دهنده آن بود که نگرش قبل و بعد از مداخله در پرستاران مورد پژوهش تفاوت معنی دار آماری نداشته است( 0/526P=).  عملکرد قبل از مداخله در78/1 درصد از پرستاران مورد پژوهش ضعیف بوده و بعد از مداخله 65/8 درصد عملکرد در سطح ضعیف و 34/2 درصد عملکرد خوب داشتند نتایج آزمون تی جی نشان داد که عملکرد پرستاران  قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی دار آمارینداشته است ( 0/493 p= ). نتیجه‌گیری: آموزش با شبکه های اجتماعی منجر به افزایش دانش پیشگیری از زخم فشاری در بین پرستاران شد ولی نگرش و عملکرد آنها تغییری نکرد. بنابراین با توجه به تغییر نکردن نگرش و عملکرد پرستاران در مطالعه حاضر، پیشنهاد می‌شود با استفاده از این روش آموزشی و استفاده از فناوری‌های روز، با تکرار مستمر آموزش، ارائه آموزش‌های عملی حضوری و استفاده از راهکارهای ایمنی بیمار برای پیشگیری از زخم‌های فشاری، آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در پیشگیری از زخم فشاری باید ترویج شود و این روش در سایر حوزه های حرفه پرستاری مورد استفاده قرار گیرد.  
    کلید واژگان
    دانش
    نگرش
    عملکرد
    آموزش
    زخم بستر
    زخم فشاری
    شبکه اجتماعی مجازی
    پرستاری

    شماره نشریه
    146
    تاریخ نشر
    2024-02-01
    1402-11-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
    دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3767-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1096713

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب