مقایسه تطبیقی برنامه درسی رشته کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران با ویرجینیا و ویرجینیای غربی
(ندگان)پدیدآور
پاپی, مریمرخ افروز, داریوشنوع مدرک
Textآموزش پرستاری
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: تعداد دانشجویان و مراکز پرستاری به عنوان بخشی از نظام آموزش عالی در دهههای اخیر با سرعت زیادی در حال افزایش میباشد،. با توجه به رشد و توسعه کمی؛ نگرانی درباره کیفیت آموزش و برنامههای درسی به قوت خود باقی است.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- تطبیقی می باشد که در سال 1402 با استفاده از روش بردی(4 مرحله) انجام شد. در مرحله توصیف، موضوع تحت مطالعه بر اساس شواهد و اطلاعات، یادداشتبرداری میشود. مرحله تفسیر، دادههایی که محقق در مرحله اول به توصیف آن پرداخته است مورد بررسی و تفسیر قرار میگیرد. در مرحله همجواری، اطلاعاتی که در دو مرحله قبل بدست آمده، برای مقایسه شباهتها و تفاوتها، طبقه بندی میشود. در مرحله مقایسه، مسئله پژوهش با توجه به جزئیات در زمینه شباهتها و تفاوتها و پاسخ به سوالهای تحقیق بررسی و مقایسه میگردد.
نتایج: رشته کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران، گرایش تحصیلی ندارد و دانشجویان این رشته باید بصورت تمام وقت در دانشگاه حضور داشته باشند. در حالیکه؛ در دانشگاه ویرجینیا این رشته دارای دو گرایش مراقبت اولیه و مراقبت حاد میباشد و تحصیل بصورت پاره وقت و تمام وقت امکانپذیر میباشد. در ایران پذیرش در این رشته منوط به قبولی در آزمون وزارت بهداشت است و نیاز به سابقه کار بالینی نمیباشد. در حالی که در دو دانشگاه دیگر مجوز فعال RN(حداقل یک سال) از شروط پذیرش میباشد. همچنین در دانشگاه ویرجینیا عضو فعال بودن در سازمان نظام پرستاری، نقش فعال داشتن در تیمهای رهبری در بیمارستان و پروژههای عملکرد مبتنی بر شواهد و داشتن مهارت نوشتن عالی و مصاحبه از معیارهای پذیرش میباشد. در هر سه دانشگاه تعداد واحدهای درسی متفاوت میباشد. در ایران تمام دروس آموزشی بصورت حضوری برگزار میشود و در ویرجینیای غربی دورههای آموزشی به صورت آنلاین است. در دانشگاه ویرجینیای غربی برخلاف ایران درس عملکرد مبتنی بر شواهد به عنوان یک درس مجزا میباشد.
نتیجه گیری: ایجاد گرایش جدید برای رشته پرستاری کودکان متناسب با نیاز جامعه، میتواند در توسعه این رشته در ایران تاثیرگذار باشد.
کلید واژگان
برنامه آموزشیپرستاری کودکان
ایران
ویرجینیا
ویرجینیای غربی
پرستاری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2024-03-011402-12-11
ناشر
انجمن علمی پرستاری ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی مشهددانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
شاپا
1735-70121735-9074




