نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلی محمدی, سهرابfa_IR
dc.contributor.authorمهردوست شهرستانی, کامرانfa_IR
dc.contributor.authorیوسفی جوردهی, ایوبfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T23:45:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T23:45:34Z
dc.date.available1403-04-19T23:45:06Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T23:45:34Z
dc.date.issued2024-04-01en_US
dc.date.issued1403-01-13fa_IR
dc.identifier.citationعلی محمدی, سهراب, مهردوست شهرستانی, کامران, یوسفی جوردهی, ایوب. (1403). مقاله علمی – پژوهشی:‌ شناسایی و رتبه‌‌بندی عوامل آسیب‌‌زننده به برند خاویار ایران. مجله علمي شيلات ايران, 33(1), 99-107.fa_IR
dc.identifier.issn1026-1354
dc.identifier.issn2322-5998
dc.identifier.urihttp://isfj.ir/article-1-2739-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1095233
dc.description.abstractدر گذشته‌‌ای نه چندان دور، خاویار را صرفاً با نام کشورهای ایران و روسیه در جهان می‌‌شناختند. اما امروزه برندهای دیگری معرفی شده‌‌اند که نرخ تولید و صادرات آنها نسبت به ایران و روسیه به‌مراتب بیشتر است. جا ماندن از عرصه تولید و صادرات جهانی، به برند و اعتبار خاویار ایران لطمات بزرگی وارد خواهد نمود. در این پژوهش، از روش میدانی یا پیمایشی برای جمع‌‌آوری اطلاعات استفاده شد. روش میدانی شامل تکمیل پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده از خبرگان و کارشناسان آموزش دیده و مرتبط با فعالیت‌‌های تکثیر و پرورش، بازسازی ذخایر،کارشناسان آمار و اقتصاد بوده است و بهره‌‌گیری از پرسشنامه‌‌ها به عنوان اصلی‌‌ترین ابزار گردآوری داده‌‌ها در این بررسی مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس 30 سؤال تعریف شده از سوی خبرگان، پرسشنامه پنج گزینه‌‌ای طیف لیکرت طراحی و پس از تأیید روایی پرسشنامه از سوی خبرگان تأیید شده و پایایی پرسشنامه با استفاده از شاخص آلفای کرونباخ برابر با 727/0 محاسبه و تأیید گردید. همچنین در این تحقیق از آزمون رتبه‌‌بندی فریدمن، معادل ناپارامتریک آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه با اندازه‌های تکراری برای رتبه‌بندی متغیرها (متغیرهای تعریف شده براساس گروه‌ سؤال)، استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل از رتبه‌‌بندی عوامل شناسایی شده بر اساس آزمون فریدمن، عوامل اثرگذار آسیب زننده به برند خاویار ایران به‌ترتیب شامل نبود مکانیزم‌‌های حمایت دولتی از پرورش‌‌دهندگان، ضعف آموزش و آگاهی پرورش‌‌دهندگان، محدودیت سرمایه‌‌گذاری خصوصی، عملکرد مزارع کوچک، محدودیت‌‌های تجهیزات و نیروی انسانی، کم توجهی به مسایل و نکات مهم پرورش، عمل‌‌آوری و بسته‌‌بندی، توسعه ظرفیت رقابتی سایر کشورهای پرورش دهنده ماهیان خاویاری، عدم انجام اصلاح نژاد و مدیریت بهینه مولدین ماهیان خاویاری، زمان‌‌بر و پرهزینه بودن پرورش ماهیان خاویاری، نبود قوانین کارآمد و نظارت دولتی و بی‌توجهی به تحقیقات برندسازی در تصمیم‌‌گیری‌‌های کلان کشور هستند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه تحقیقات شیلات ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمي شيلات ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Scientific Fisheries Journalen_US
dc.subjectخاویار ایرانfa_IR
dc.subjectماهیان خاویاریfa_IR
dc.subjectبرندfa_IR
dc.subjectرتبه‌‌بندیfa_IR
dc.subjectاقتصاد شيلاتيfa_IR
dc.titleمقاله علمی – پژوهشی:‌ شناسایی و رتبه‌‌بندی عوامل آسیب‌‌زننده به برند خاویار ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكاربرديfa_IR
dc.contributor.departmentانستیتو تحقیقات بین‌‌المللی ماهیان خاویاری، مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentانستیتو تحقیقات بین‌‌المللی ماهیان خاویاری، مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume33
dc.citation.issue1
dc.citation.spage99
dc.citation.epage107


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد