• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ترس از ارزیابی منفی، اضطراب سخنرانی، کارکردهای اتطباقی اجتماعی و رفتارهای غیرمولد تحصیلی در دانش آموزان دختر

    (ندگان)پدیدآور
    صفری پور, محمدامینفرهنگی, عبدالحسنجراره, جمشید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    643.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: هدف اصلی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) ایجاد انعطافپذیری روانی استف لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ترس از ارزیابی منفی، اضطراب سخنرانی، کارکردهای اتطباقی اجتماعی و رفتارهای غیرمولد تحصیلی در دانش آموزان دختر انجام گرفت. روش کار: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع دبیرستان در نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 شهر فسا تشکیل داد. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز بود که به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شده بودند( 15 نفر به گروه آزمایش و 15 نفر به گروه کنترل اختصاص یافتند). درمان به مدت 14 جلسه بر مبنای پروتکل هایس (2004) توسط پژوهشگر انجام شد. داده­های پژوهش با استفاده از مقیاس ترس از ارزیابی منفی لری (1983)، پرسشنامه اضطراب سخنرانی یانگرا (2004)، پرسشنامه عملکرد انطباقی- اجتماعی اسپنس (2002) و پرسشنامه رفتارهای غیرمولد تحصیلی ریمکوس (2012) جمع آوری؛ و با روش آماری کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان دهنده تفاوت معناداری در تمام متغیرها بود و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب بهبود معنادار ترس از ارزیابی منفی، اضطراب سخنرانی، کارکردهای اتطباقی اجتماعی و رفتارهای غیرمولد تحصیلی در گروه آزمایش و مرحله پسآزمون شده بود. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود شاخص­های روانشناختی دانش آموزان دختر موثر می­باشد.  
    کلید واژگان
    درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
    ترس از ارزیابی منفی
    اضطراب سخنرانی
    کارکردهای اتطباقی اجتماعی
    رفتارهای غیرمولد تحصیلی
    دانش آموزان دختر
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2023-08-01
    1402-05-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
    استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8153-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094932

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب