اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ترس از ارزیابی منفی، اضطراب سخنرانی، کارکردهای اتطباقی اجتماعی و رفتارهای غیرمولد تحصیلی در دانش آموزان دختر
(ندگان)پدیدآور
صفری پور, محمدامینفرهنگی, عبدالحسنجراره, جمشیدنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: هدف اصلی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) ایجاد انعطافپذیری روانی استف لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ترس از ارزیابی منفی، اضطراب سخنرانی، کارکردهای اتطباقی اجتماعی و رفتارهای غیرمولد تحصیلی در دانش آموزان دختر انجام گرفت.
روش کار: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع دبیرستان در نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 شهر فسا تشکیل داد. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز بود که به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شده بودند( 15 نفر به گروه آزمایش و 15 نفر به گروه کنترل اختصاص یافتند). درمان به مدت 14 جلسه بر مبنای پروتکل هایس (2004) توسط پژوهشگر انجام شد. دادههای پژوهش با استفاده از مقیاس ترس از ارزیابی منفی لری (1983)، پرسشنامه اضطراب سخنرانی یانگرا (2004)، پرسشنامه عملکرد انطباقی- اجتماعی اسپنس (2002) و پرسشنامه رفتارهای غیرمولد تحصیلی ریمکوس (2012) جمع آوری؛ و با روش آماری کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان دهنده تفاوت معناداری در تمام متغیرها بود و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب بهبود معنادار ترس از ارزیابی منفی، اضطراب سخنرانی، کارکردهای اتطباقی اجتماعی و رفتارهای غیرمولد تحصیلی در گروه آزمایش و مرحله پسآزمون شده بود.
نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود شاخصهای روانشناختی دانش آموزان دختر موثر میباشد.
کلید واژگان
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهدترس از ارزیابی منفی
اضطراب سخنرانی
کارکردهای اتطباقی اجتماعی
رفتارهای غیرمولد تحصیلی
دانش آموزان دختر
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2023-08-011402-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
شاپا
2228-70432228-7051




