| dc.contributor.author | شجاعی, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | زعفرانی, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | فاضلی, حمیدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | فاضلی, علیرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-04-19T22:42:19Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-07-09T22:42:29Z | |
| dc.date.available | 1403-04-19T22:42:19Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-07-09T22:42:29Z | |
| dc.date.issued | 2022-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شجاعی, فاطمه, زعفرانی, زهرا, فاضلی, حمیدرضا, فاضلی, علیرضا. (1401). بررسی رابطه اسکیماتراپی با سبک های فرزند پروری در والدین دارای نوجوانان مبتلا به انزوای اجتماعی و قلدری سایبری. مجله علوم پزشکی رازی, 29(2), 138-147. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8246-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094881 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: شیوع اختلالات انزوای اجتماعی و قلدری سایبری در ایران در حال افزایش بوده و مادران این کودکان با چالشهای بسیاری مواجه میباشند. یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر نوجوانان، سبک فرزندپروری والدین، خصوصا مادران میباشد. هدف از این پژوهش بررسی رابطی اسکیماتراپی با سبکهای فرزندپروری در مادران دارای نوجوان مبتلا به انزوای اجتماعی و قلدری سایبری بود.
روش کار: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شناسی در زمره پژوهشهای توصیفی (همبستگی) بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مادران دارای نوجوان مبتلا به انزوای اجتماعی و قلدری سایبری شهر اراک بود. به منظور انتخاب افراد نمونه نوجوانان شهر اراک به پرسشنامههای انزوای اجتماعی (مدرسی یزدی، ۱۳۹۳) و قلدری قربانی سایبری (آنتونیادو، کوکینوس و مارکوس، ۲۰۱۶) پاسخ دادند به صورت هدفمند تعداد 100 نفر از مادران که نوجوانان آنها دارای این اختلالات به عنوان نمونه انتخاب شد. بهمنظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای سبک فرزندپروری بامریند (1973) طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ فرم کوتاه (1988) استفاده شد. دادههای حاصله به منظور تحلیل به روش رگرسیون وارد نرم افزار SPSS24 شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با سبک فرزندپروری آزاد گذاری؛ سبک فرزندپروری استبدادی و سبک فرزندپروری اقتدار منطقی؛ بین طرحوارههای حوزه بریدگی- طرد با سبک فرزندپروری آزاد گذاری و سبک فرزندپروری اقتدار منطقی ؛ بین طرحوارههای حوزه خودگردانی و عملکرد مختل با سبک فرزندپروری آزاد گذاری ؛ سبک فرزندپروری استبدادی و سبک فرزندپروری اقتدار منطقی؛ بین طرحوارههای حوزه محدودیتهای مختل با سبک فرزندپروری آزادگذاری و سبک فرزندپروری اقتدار منطقی؛ بین طرحوارههای حوزه جهت مندی با سبک فرزندپروری آزادگذاری و سبک فرزندپروری اقتدار منطقی؛ رابطه وجود داشت که این مقدار روابط با 99 درصد اطمینان ازنظر آمار معنادار است.
نتیجهگیری: به والدین توصیه میشود به منظور کاهش مشکلات نوجوانان در زمینه حضور در فضای حقیقی و مجازی در انتخاب سبک فرزند پروری طرحوارههای خود را دخیل نکنند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 598 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | اسکیماتراپی | fa_IR |
| dc.subject | سبکهای فرزند پروری | fa_IR |
| dc.subject | انزوای اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | قلدری سایبری | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | بررسی رابطه اسکیماتراپی با سبک های فرزند پروری در والدین دارای نوجوانان مبتلا به انزوای اجتماعی و قلدری سایبری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد علوم تحقیقات سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، واحد پردیس علوم و تحقیقات فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری علوم قرآن و حدیث گرایش تفسیر تطبیقی، دانشکده الهیات، دانشگاه یزد، یزد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مدرسی معارف قرآن و حدیث، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 138 | |
| dc.citation.epage | 147 | |