| dc.contributor.author | تلخابلو, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | فاطمی عقدا, محمود | fa_IR |
| dc.contributor.author | حیدری رنانی, حبیب اله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-04-19T19:37:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-07-09T19:37:33Z | |
| dc.date.available | 1403-04-19T19:37:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-07-09T19:37:33Z | |
| dc.date.issued | 2023-11-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-08-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | تلخابلو, مهدی, فاطمی عقدا, محمود, حیدری رنانی, حبیب اله. (1402). بررسی پارامترهای مؤثر بر سیستم پایداری تونلها با بهرهگیری از روش سیستم مهندسی سنگ RES. نشریه زمین شناسی مهندسی, 17(3), 52-73. doi: 10.22034/JEG.2022.16.2.1014281 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6837 | |
| dc.identifier.issn | 7386-8222 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/JEG.2022.16.2.1014281 | |
| dc.identifier.uri | http://jeg.khu.ac.ir/article-1-3077-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1093666 | |
| dc.description.abstract | پایدارسازی فضاهای زیرزمینی از چالش برانگیزترین مباحث در زمینشناسیمهندسی هستند. روشهای مختلفی برای تعیین نوع سیستم پایدارسازی تونل وجود دارد، اما اغلب این روشها دارای نقاط ضعف متعددی هستند. بنابراین ارائه یک روش که تقریباً تمامی پارامترهای مؤثر بر پایداری تونل را لحاظ نموده و اثر متقابل آنها را بر یکدیگر در نظر بگیرد، کمتر موردتوجه قرار گرفته است. هدف از این تحقیق مطالعه پارامترهای مؤثر بر پایداری تونلها با استفاده از روش سیستم مهندسی سنگ است. در این تحقیق 6 تونل با ویژگیهای زمینشناسی متفاوت انتخاب شد. پارامترهای مؤثر بر سیستم پایداری این تونلها با استفاده از روش ESQ کدگذاری گردید. سپس تحلیلها با استفاده از روش سیستم مهندسی سنگ RESبهمنظور برآورد و ارزیابی سیستم پایدارسازی تونل انجام گردید. نتایج نشان داد پارامترهایی همچون هوازدگی سطح درزه، پرشدگی و فاصلهداری درزهها نقش مؤثر بیشتری نسبت به جهت گیری درزه ها و مقاومت فشاری تک محوری دارند. بهمنظور مقایسه، تحلیلها با روش رتبهبندی توده سنگRMR نیز انجام شد. مقایسه میان نتایج دو روشRES و RMRنشان داد که نتایج روش RES همخوانی بهتری با شرایط واقعی تونل و مقادیر ضخامت شاتکریت پیشنهادی به عنوان سیستم پایدارسازی تونلهای مورد مطالعه دارد. ازآنجا که هیچ محدودیتی در تعداد پارامترهای ورودی در این روش وجود ندارد و از طرفی تأثیر متقابل پارامترها بر یکدیگر در نظر گرفته میشود، میتوان روابط حاصل از روش RES در این تحقیق را در کنار سایر روشها، در پروژههای مهندسی به کار برد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه خوارزمی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه زمین شناسی مهندسی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Engineering Geology | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/JEG.2022.16.2.1014281 | |
| dc.subject | فضاهای زیرزمینی | fa_IR |
| dc.subject | سیستم مهندسی سنگ | fa_IR |
| dc.subject | ردهبندی توده سنگ | fa_IR |
| dc.subject | شاتکریت | fa_IR |
| dc.subject | سیستم پایداری تونل. | fa_IR |
| dc.subject | ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ) | fa_IR |
| dc.title | بررسی پارامترهای مؤثر بر سیستم پایداری تونلها با بهرهگیری از روش سیستم مهندسی سنگ RES | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه خوارزمی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه خوارزمی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه خوارزمی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 17 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 52 | |
| dc.citation.epage | 73 | |