• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی
    • دوره 21, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی
    • دوره 21, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی و ساخت نرم‌افزار آموزشی اصول و روشهای حفاظت در برابر اشعه رادیوگرافی دندانی و تاثیر آن بر میزان یادگیری دانشجویان دندانپزشکی

    (ندگان)پدیدآور
    اسکینی, سمیهمهرعلی زاده, ساندراحدادی, آرین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    677.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مطالعه اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    خلاصه: سابقه و هدف: با افزایش نگرانی‌ها درباره‌ی اثرات احتمالی اشعه ایکس در رادیوگرافی‌های دندانی، آموزش بهینه دانشجویان دندانپزشکی در این زمینه پراهمیت است. طبق گزارش‌ها، به‌کارگیری نرم‌افزارهای آموزشی در ارتقا یادگیری موفق بوده‌اند. بنابراین هدف این تحقیق، طراحی نرم‌افزار آموزشی اصول و روش‌های حفاظت در برابر اشعه رادیوگرافی دندانی و بررسی تاثیر آن بر میزان یادگیری دانشجویان دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بود. مواد و روش ها: مرحله‌ی اول تحقیق بصورت اکتشافی و مرحله‌ی دوم کارآزمایی بالینی بود. نرم‌افزار طبق راهنمای حفاظت در برابر اشعه انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) و به کمک نرم‌افزارهای ScreenRecorder و MultimediaBuilder و در دو نسخه تحت ویندوز و اندروید طراحی شد. در مرحله دوم 46 نفر از دانشجویان دندانپزشکی که تاکنون آموزشی درباره‌ی حفاظت در برابر اشعه رادیوگرافی دریافت نکرده بودند، در دو گروه مورد (آموزش با نرم‌افزار- 24نفر) و شاهد (آموزش کلاسیک- 22نفر) قرار گرفتند. دو گروه بر اساس معدل کل و نتایج آزمون وارک همانندسازی شدند. یادگیری توسط آزمون 10سوالی در دو نوبت (بلافاصله بعد از آموزش و دو هفته بعد) ارزیابی شد. میانگین نمرات توسط آزمون MANN-U-WITHNEY مقایسه شد. یافته ها: ساخت نرم‌افزار با موفقیت انجام شد. میانگین نمرات دانشجویان در گروه آموزش با نرم‌افزار در هر دو آزمون به طور معناداری بیشتر از گروه آموزش کلاسیک بود. میانگین نمرات گروه مورد و شاهد به‌ترتیب در آزمون اول (1/31±8/91) و (1/67±6/13)  در آزمون دوم (1/69±6/79) و (2/09±4/90) گزارش شد.(0/001>P) نتیجه گیری: استفاده از نرم‌افزار آموزشی چندرسانه‌ای میتواند میزان یادگیری دانشجویان درباره‌ی حفاظت در برابر اشعه رادیوگرافی دندانی را به طور معنی داری ارتقا دهد.
    کلید واژگان
    آموزش دندانپزشکی
    حفاطت در برابر اشعه
    آموزش از راه دور
    مولتی‌مدیا
    طراحی نرم‌افزار
    برنامه تلفن همراه
    رادیولوژی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2024-06-01
    1403-03-12
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی
    سازمان پدید آورنده
    دندانپزشک عمومی
    گروه رادیولوژی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
    دانشجوی دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران، تهران

    شاپا
    2008-4676
    2228-7353
    URI
    https://dx.doi.org/10.61186/jrds.21.2.92
    http://jrds.ir/article-1-1431-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1089852

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب