نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدلشاد, محمد حسینfa_IR
dc.contributor.authorواحدیان, محمدfa_IR
dc.contributor.authorپورحاجی, فهیمهfa_IR
dc.contributor.authorاسماعیلی, حبیب اللهfa_IR
dc.contributor.authorپورحاجی, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T06:30:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T06:30:03Z
dc.date.available1403-04-19T06:30:03Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T06:30:03Z
dc.date.issued2024-03-20en_US
dc.date.issued1403-01-01fa_IR
dc.date.submitted2020-12-20en_US
dc.date.submitted1399-09-30fa_IR
dc.identifier.citationدلشاد, محمد حسین, واحدیان, محمد, پورحاجی, فهیمه, اسماعیلی, حبیب الله, پورحاجی, فاطمه. (1403). بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی خودکارآمدی بر رفتار خودآزمایی پستان داوطلبان سلامت. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 67(2)doi: 10.22038/mjms.2022.54381.3169fa_IR
dc.identifier.issn1735-4013
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2022.54381.3169
dc.identifier.urihttps://mjms.mums.ac.ir/article_24127.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1087770
dc.description.abstractمقدمه:سرطان پستان یکی از عوامل منجر به مرگ در زنان به شمار می رود. خودآزمایی پستان یک فعالیت مهم جهت بالا بردن شناخت زنان از علائم زودرس سرطان پستان است. لذا هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی خودکارآمدی بر رفتار خودآزمایی پستان داوطلبان سلامت می باشد.روش کار:این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی بود که روی 78 داوطلب سلامت شهر مشهد انجام شد. شیوه نمونه گیری به صورت تصادفی بود به طوری که 39 نفر از زنان دو مرکز بهداشتی درمانی، به طور تصادفی در گروه مداخله و شاهد تخصیص یافتند. سپس برنامه آموزشی جهت گروه مداخله طی 4 جلسه اجرا گردید و در گروه شاهد مداخله ای انجام نشد.2 ماه بعد مجددا پرسشنامه مذکور توسط افراد هر دو گروه،تکمیل و مقایسه شد. داده ها با استفاده از نرم افزارspss نسخه20و آزمونهای آماری آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون تی مستقل و زوجی، همبستگی پیرسون و اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد. سطح معناداری 05/0> p در نظر گرفته شد.نتایج:یافته ها نشان داد بین میانگین نمره خود کارآمدی گروه مداخله (02/5±6/38) و شاهد (8/5±7/34) اختلاف معنی دار آماری وجود دارد(05/0> p). همچنین بین میانگین نمره رفتار خودآزمایی پستان در گروه مداخله و شاهد اختلاف معناداری مشاهده شد(05/0> p).نتیجه گیری: نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر الگوی خودکارآمدی بر رفتارخودآزمایی پستان تاثیر مثبت داشت، لذا لزوم انجام مداخلات آموزشی با تاکید بر الگوی خودکارآمدی درحوزه پیشگیری از سرطان پستان ضروری به نظر می رسد.واژه های کلیدی: سرطان پستان، الگوی خودکارآمدی، خودآزمایی پستان، داوطلبان سلامتfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofmedical journal of mashhad university of medical sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2022.54381.3169
dc.subjectسرطان پستانfa_IR
dc.subjectالگوی خودکارآمدیfa_IR
dc.subjectخودآزمایی پستانfa_IR
dc.subjectداوطلبان سلامتfa_IR
dc.subjectزنان و ماماییfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی خودکارآمدی بر رفتار خودآزمایی پستان داوطلبان سلامتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.department1.استادیار آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه،ایران 2. مرکز تحقیقاتfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت،fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد،ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه،ایرانfa_IR
dc.citation.volume67
dc.citation.issue2
nlai.contributor.orcid0000-0002-3512-9010
nlai.contributor.orcid0000-0001-6302-3021


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد