نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآقاجان پوریان وحید, مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorاقدسی, علی نقیfa_IR
dc.contributor.authorمصرآبادی, جوادfa_IR
dc.contributor.authorهاشمی نصرت آباد, تورجfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T06:29:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T06:29:54Z
dc.date.available1403-04-19T06:29:54Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T06:29:54Z
dc.date.issued2024-03-20en_US
dc.date.issued1403-01-01fa_IR
dc.date.submitted2023-04-30en_US
dc.date.submitted1402-02-10fa_IR
dc.identifier.citationآقاجان پوریان وحید, مرضیه, اقدسی, علی نقی, مصرآبادی, جواد, هاشمی نصرت آباد, تورج. (1403). اثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرمایه روانشناختی و مشغولیت در مدرسه در نوجوانان دارای مشکلات کم توجهی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 67(2)doi: 10.22038/mjms.2023.72085.4269fa_IR
dc.identifier.issn1735-4013
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2023.72085.4269
dc.identifier.urihttps://mjms.mums.ac.ir/article_24091.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1087761
dc.description.abstractمقدمه: کم‌توجهی یک مشکلی است که توسط تعدادی از علائم، رفتارهای تکانشی و ناتوانی در تمرکز نشان داده می‌شود. ضروری است با به‌کارگیری درمان‌های روان‌شناختی مناسب نسبت به کاهش مشکلات ناشی از آن اقدام نمود. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرمایه روانشناختی و مشغولیت در مدرسه در نوجوانان دارای مشکلات کم توجهی انجام شد.روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. از جامعه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر تبریز، 40 نفر از به عنوان نمونه به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان آخنباخ (YSR)، سرمایه روانشناختی لوتانز (PCQ) و مشغولیت دانش آموز در مدرسه (SES-4DS) استفاده شد. در این پژوهش، گروه آزمایش طی 9 جلسه 90 دقیقه ای تحت درمان پذیرش و تعهد (ACT) قرار گرفت و گروه کنترل نیز در لیست انتظار بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. نتایج: یافته نشان داد که مداخله مبتننی بر پذیرش و تعهد منجر به تفاوت معنی‌دار بین گروه‌ها در متغیرهای سرمایه روانشناختی به میزان 8/60 درصد و مشغولیت در مدرسه به میزان 8/58 درصد شده است (005/0p<). نتیجه‌گیری: مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد درمان موثر و قابل توجهی بر ارتقای سرمایه روانشناختی و مشغولیت در مدرسه دانش آموزان دارای مشکلات کم توجهی است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofmedical journal of mashhad university of medical sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2023.72085.4269
dc.subjectمشکلات کم توجهیfa_IR
dc.subjectسرمایه روانشناختیfa_IR
dc.subjectمشغولیت در مدرسهfa_IR
dc.subjectمداخله پذیرش و تعهدfa_IR
dc.subjectنوجوانfa_IR
dc.titleاثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرمایه روانشناختی و مشغولیت در مدرسه در نوجوانان دارای مشکلات کم توجهیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره و روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه مشاوره و روانشناسی، ,واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.fa_IR
dc.citation.volume67
dc.citation.issue2
nlai.contributor.orcid0000-0002-5554-5337
nlai.contributor.orcid0000-0002-1164-4683
nlai.contributor.orcid0000-0001-7717-2298
nlai.contributor.orcid0000-0002-8353-6104


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد