| dc.contributor.author | آقاجان پوریان وحید, مرضیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | اقدسی, علی نقی | fa_IR |
| dc.contributor.author | مصرآبادی, جواد | fa_IR |
| dc.contributor.author | هاشمی نصرت آباد, تورج | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-04-19T06:29:54Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-07-09T06:29:54Z | |
| dc.date.available | 1403-04-19T06:29:54Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-07-09T06:29:54Z | |
| dc.date.issued | 2024-03-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2023-04-30 | en_US |
| dc.date.submitted | 1402-02-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | آقاجان پوریان وحید, مرضیه, اقدسی, علی نقی, مصرآبادی, جواد, هاشمی نصرت آباد, تورج. (1403). اثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرمایه روانشناختی و مشغولیت در مدرسه در نوجوانان دارای مشکلات کم توجهی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 67(2)doi: 10.22038/mjms.2023.72085.4269 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-4013 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2023.72085.4269 | |
| dc.identifier.uri | https://mjms.mums.ac.ir/article_24091.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1087761 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: کمتوجهی یک مشکلی است که توسط تعدادی از علائم، رفتارهای تکانشی و ناتوانی در تمرکز نشان داده میشود. ضروری است با بهکارگیری درمانهای روانشناختی مناسب نسبت به کاهش مشکلات ناشی از آن اقدام نمود. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرمایه روانشناختی و مشغولیت در مدرسه در نوجوانان دارای مشکلات کم توجهی انجام شد.روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. از جامعه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر تبریز، 40 نفر از به عنوان نمونه به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان آخنباخ (YSR)، سرمایه روانشناختی لوتانز (PCQ) و مشغولیت دانش آموز در مدرسه (SES-4DS) استفاده شد. در این پژوهش، گروه آزمایش طی 9 جلسه 90 دقیقه ای تحت درمان پذیرش و تعهد (ACT) قرار گرفت و گروه کنترل نیز در لیست انتظار بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. نتایج: یافته نشان داد که مداخله مبتننی بر پذیرش و تعهد منجر به تفاوت معنیدار بین گروهها در متغیرهای سرمایه روانشناختی به میزان 8/60 درصد و مشغولیت در مدرسه به میزان 8/58 درصد شده است (005/0p<). نتیجهگیری: مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد درمان موثر و قابل توجهی بر ارتقای سرمایه روانشناختی و مشغولیت در مدرسه دانش آموزان دارای مشکلات کم توجهی است. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | medical journal of mashhad university of medical sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2023.72085.4269 | |
| dc.subject | مشکلات کم توجهی | fa_IR |
| dc.subject | سرمایه روانشناختی | fa_IR |
| dc.subject | مشغولیت در مدرسه | fa_IR |
| dc.subject | مداخله پذیرش و تعهد | fa_IR |
| dc.subject | نوجوان | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرمایه روانشناختی و مشغولیت در مدرسه در نوجوانان دارای مشکلات کم توجهی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره و روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه مشاوره و روانشناسی، ,واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 67 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-5554-5337 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-1164-4683 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-7717-2298 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-8353-6104 | |