نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشجاع الدینی, هانیهfa_IR
dc.contributor.authorخسروپور, فرشیدfa_IR
dc.contributor.authorمنظری توکلی, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T06:29:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T06:29:54Z
dc.date.available1403-04-19T06:29:54Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T06:29:54Z
dc.date.issued2024-03-20en_US
dc.date.issued1403-01-01fa_IR
dc.date.submitted2022-06-23en_US
dc.date.submitted1401-04-02fa_IR
dc.identifier.citationشجاع الدینی, هانیه, خسروپور, فرشید, منظری توکلی, علیرضا. (1403). رابطه 5 عامل شخصیتی و راهبردهای تنظیم هیجان با بهزیستی ذهنی دانشجویان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 67(2)doi: 10.22038/mjms.2022.66281.3906fa_IR
dc.identifier.issn1735-4013
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2022.66281.3906
dc.identifier.urihttps://mjms.mums.ac.ir/article_24084.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1087760
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه 5 عامل شخصیتی و راهبردهای تنظیم هیجان با بهزیستی ذهنی دانشجویان صورت پذیرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در سه ماهه پاییز سال 1400 بود. نمونه آماری شامل 400 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه 5 عامل شخصیت (مک‌کری و کاستا، 1983) (FPFQ)، پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجان (گرانفسکی، کرایج و اسپینهوون، 2002) (ERSQ)؛ مقیاس بهزیستی ذهنی (SWBS) (باتلر و کرن، 2016) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون صورت گرفت. نتایج حاصل از تجریه و تحلیل داده‌ها نشان داد که روان‌رنجورخویی، برون‌گرایی، باز بودن به تجربه، توافق‌پذیری، باوجدان بودن و راهبردهای تنظیم هیجان مثبت و منفی با بهزیستی ذهنی دانشجویان دارای رابطه معنادار است (01/0>p). با توجه به رابطه معنادار روان‌رنجورخویی، برون‌گرایی، باز بودن به تجربه، توافق‌پذیری و باوجدان بودن و راهبردهای تنظیم هیجان مثبت و منفی با بهزیستی ذهنی دانشجویان، می‌بایست در راستای افزایش بهزیستی ذهنی دانشجویان، به ابعاد شخصیتی و همچنین شیوه پردازش هیجانی آنان توجه کافی صورت پذیرد تا بدین ترتیب با برطرف کردن مشکلات شخصیتی و اصلاح راهبردهای تنظیم هیجان، بهزیستی ذهنی آنان را ارتقا داد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofmedical journal of mashhad university of medical sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2022.66281.3906
dc.subjectبهزیستی ذهنیfa_IR
dc.subject5 عامل شخصیتیfa_IR
dc.subjectراهبردهای تنظیم شناختی هیجانfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.subjectروانپزشکیfa_IR
dc.titleرابطه 5 عامل شخصیتی و راهبردهای تنظیم هیجان با بهزیستی ذهنی دانشجویانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرند، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرند، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران.fa_IR
dc.citation.volume67
dc.citation.issue2


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد