نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحیدری, شیواfa_IR
dc.contributor.authorفرهادی, شادیfa_IR
dc.contributor.authorحاجی اسمعیلی, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-18T23:31:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-08T23:31:44Z
dc.date.available1403-04-18T23:31:31Zfa_IR
dc.date.available2024-07-08T23:31:44Z
dc.date.issued2024-04-01en_US
dc.date.issued1403-01-13fa_IR
dc.identifier.citationحیدری, شیوا, فرهادی, شادی, حاجی اسمعیلی, مریم. (1403). تأثیر آموزش مفاهیم اخلاق حرفه‌ای از راه دور با استفاده از تلفن همراه بر حساسیت اخلاقی پرستاران شاغل در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه؛ یک مطالعه نیمه تجربی. مجله پرستاری و مامایی, 22(1), 27-37. doi: 10.61186/unmf.22.1.27fa_IR
dc.identifier.issn2717-0306
dc.identifier.issn2008-742X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.61186/unmf.22.1.27
dc.identifier.urihttp://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5095-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1084540
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: پرستاران بزرگ‌ترین گروه ارائه‌دهنده مراقبت سلامت هستند که برای عمل به موضوعات اخلاقی و اتخاذ تصمیمات صحیح در حرفه پرستاری ابتدا باید نسبت به موضوعات اخلاقی حساسیت کافی وجود داشته باشند. ازجمله مواردی که می‌تواند در این زمینه مؤثر بوده و به‌عنوان یک چارچوب موردتوجه قرار داد، آشنایی بیشتر فراگیران حرفه پرستاری با مفاهیم اخلاقی است. لذا پژوهش حاضر نیز باهدف تعیین تأثیر آموزش مفاهیم اخلاق حرفه‌ای از راه دور با استفاده از تلفن همراه بر حساسیت اخلاقی پرستاران شاغل در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی که بر روی پرستاران شاغل در بیمارستان امام خمینی ارومیه انجام شد. با روش نمونه‌گیری در دسترس پرستاران واجد شرایط انتخاب شدند و نمونه‌های موردمطالعه به‌صورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند.  در کل 76 نمونه برای مطالعه و 38 پرستار برای هر گروه در نظر گرفته شد. قبل از شروع مداخله پیش‌آزمونی از هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه حساسیت اخلاقی لوتزن به عمل آمد. در گروه تلفن همراه، تماس و نیز پیام‌های آموزشی در ارتباط با کدهای اخلاقی هر روز دو پیامک به شرکت‌کننده‌ها به مدت چهار هفته ارسال شد. در گروه کنترل هیچ آموزشی صورت نگرفت و تنها برنامه آموزشی بیمارستان را دریافت کردند. بعد از اتمام دوره پرسشنامه مذکور توسط دو گروه مجدداً تکمیل شد. داده‌ها توسط افزار SPSS نسخه 21 آزمون‌های آماری کای دو اسکوئر و تی تست مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت.  یافته‌ها: نتایج آزمون تی تست زوجی نشان‌دهنده اختلاف آماری معناداری در میانگین نمرات حساسیت اخلاقی در گروه تلفن همراه، قبل و بعد از مداخله بود (p<0.001)؛ ولی در گروه کنترل در میانگین نمرات حساسیت اخلاقی اختلاف معنادار آماری مشاهده نگردید (P=0.678). همچنین نتایج آزمون تی تست مستقل نشان داد که ازنظر میانگین نمرات حساسیت اخلاقی قبل از مداخله بین دو گروه کنترل و تلفن همراه اختلاف آماری معنی‌دار وجود نداشت (P=0.519). اما پس از مداخله بین دو گروه اختلاف آماری معنی‌دار وجود داشت (p<0.001). بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده در این پژوهش مشخص گردید که ارتقاء و بهبود حساسیت اخلاقی به‌عنوان یکی از رسالت‌های مهم آموزش حرفه پرستاری نیازمند روش آموزشی مناسب و نوین است؛ با توجه به نتایج مطالعه حاضر، به‌کارگیری آموزش از راه دور به شیوه تلفن همراه در آموزش پرستاران می‌تواند منجر به بالابردن حساسیت اخلاقی آنان گردد.  fa_IR
dc.format.extent423
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله پرستاری و ماماییfa_IR
dc.relation.ispartofNursing and Midwifery Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.61186/unmf.22.1.27
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectحساسیت اخلاقیfa_IR
dc.subjectپرستارانfa_IR
dc.subjectتلفن همراهfa_IR
dc.subjectمطالعه نیمه تجربیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش مفاهیم اخلاق حرفه‌ای از راه دور با استفاده از تلفن همراه بر حساسیت اخلاقی پرستاران شاغل در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه؛ یک مطالعه نیمه تجربیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی، گروه پرستاری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناس ارشد پرستاری، گروه پرستاری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)fa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی، گروه پرستاری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue1
dc.citation.spage27
dc.citation.epage37


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد