| dc.contributor.author | حیدری, شیوا | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرهادی, شادی | fa_IR |
| dc.contributor.author | حاجی اسمعیلی, مریم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-04-18T23:31:31Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-07-08T23:31:44Z | |
| dc.date.available | 1403-04-18T23:31:31Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-07-08T23:31:44Z | |
| dc.date.issued | 2024-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-01-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حیدری, شیوا, فرهادی, شادی, حاجی اسمعیلی, مریم. (1403). تأثیر آموزش مفاهیم اخلاق حرفهای از راه دور با استفاده از تلفن همراه بر حساسیت
اخلاقی پرستاران شاغل در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه؛ یک مطالعه نیمه تجربی. مجله پرستاری و مامایی, 22(1), 27-37. doi: 10.61186/unmf.22.1.27 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2717-0306 | |
| dc.identifier.issn | 2008-742X | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.61186/unmf.22.1.27 | |
| dc.identifier.uri | http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5095-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1084540 | |
| dc.description.abstract | پیشزمینه و هدف: پرستاران بزرگترین گروه ارائهدهنده مراقبت سلامت هستند که برای عمل به موضوعات اخلاقی و اتخاذ تصمیمات صحیح در حرفه پرستاری ابتدا باید نسبت به موضوعات اخلاقی حساسیت کافی وجود داشته باشند. ازجمله مواردی که میتواند در این زمینه مؤثر بوده و بهعنوان یک چارچوب موردتوجه قرار داد، آشنایی بیشتر فراگیران حرفه پرستاری با مفاهیم اخلاقی است. لذا پژوهش حاضر نیز باهدف تعیین تأثیر آموزش مفاهیم اخلاق حرفهای از راه دور با استفاده از تلفن همراه بر حساسیت اخلاقی پرستاران شاغل در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی که بر روی پرستاران شاغل در بیمارستان امام خمینی ارومیه انجام شد. با روش نمونهگیری در دسترس پرستاران واجد شرایط انتخاب شدند و نمونههای موردمطالعه بهصورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. در کل 76 نمونه برای مطالعه و 38 پرستار برای هر گروه در نظر گرفته شد. قبل از شروع مداخله پیشآزمونی از هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه حساسیت اخلاقی لوتزن به عمل آمد. در گروه تلفن همراه، تماس و نیز پیامهای آموزشی در ارتباط با کدهای اخلاقی هر روز دو پیامک به شرکتکنندهها به مدت چهار هفته ارسال شد. در گروه کنترل هیچ آموزشی صورت نگرفت و تنها برنامه آموزشی بیمارستان را دریافت کردند. بعد از اتمام دوره پرسشنامه مذکور توسط دو گروه مجدداً تکمیل شد. دادهها توسط افزار SPSS نسخه 21 آزمونهای آماری کای دو اسکوئر و تی تست مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج آزمون تی تست زوجی نشاندهنده اختلاف آماری معناداری در میانگین نمرات حساسیت اخلاقی در گروه تلفن همراه، قبل و بعد از مداخله بود (p<0.001)؛ ولی در گروه کنترل در میانگین نمرات حساسیت اخلاقی اختلاف معنادار آماری مشاهده نگردید (P=0.678). همچنین نتایج آزمون تی تست مستقل نشان داد که ازنظر میانگین نمرات حساسیت اخلاقی قبل از مداخله بین دو گروه کنترل و تلفن همراه اختلاف آماری معنیدار وجود نداشت (P=0.519). اما پس از مداخله بین دو گروه اختلاف آماری معنیدار وجود داشت (p<0.001).
بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدستآمده در این پژوهش مشخص گردید که ارتقاء و بهبود حساسیت اخلاقی بهعنوان یکی از رسالتهای مهم آموزش حرفه پرستاری نیازمند روش آموزشی مناسب و نوین است؛ با توجه به نتایج مطالعه حاضر، بهکارگیری آموزش از راه دور به شیوه تلفن همراه در آموزش پرستاران میتواند منجر به بالابردن حساسیت اخلاقی آنان گردد.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 423 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله پرستاری و مامایی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Nursing and Midwifery Journal | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.61186/unmf.22.1.27 | |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | حساسیت اخلاقی | fa_IR |
| dc.subject | پرستاران | fa_IR |
| dc.subject | تلفن همراه | fa_IR |
| dc.subject | مطالعه نیمه تجربی | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تأثیر آموزش مفاهیم اخلاق حرفهای از راه دور با استفاده از تلفن همراه بر حساسیت
اخلاقی پرستاران شاغل در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه؛ یک مطالعه نیمه تجربی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیئت علمی، گروه پرستاری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناس ارشد پرستاری، گروه پرستاری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیئت علمی، گروه پرستاری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 22 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 27 | |
| dc.citation.epage | 37 | |