• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پرستاری و مامایی
    • دوره 21, شماره 11
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پرستاری و مامایی
    • دوره 21, شماره 11
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی سطح جامعه‌پذیری و هویت‌حرفه‌ای دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

    (ندگان)پدیدآور
    قادرپناه, آروینآجودانی, فردینقاسم زاده, نازآفریناسماعیلی ذبیحی, رقیه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    527.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیش‌زمینه و هدف: امروزه با حرفه‌ای‌شدن پرستاری و افزایش نیاز جامعه به پرستاران حرفه‌مند، مفهوم هویت‌حرفه‌ای به‌عنوان عامل‌کلیدی و تاثیرگذار برکیفیت مراقبت پرستاری و بازگشت سلامتی بیماران مورد توجه قرار گرفته است. دانشجویان پرستاری به موازات حرفه‌ای شدن ارزش‌ها، هنجارها، رفتارها و مهارت‌های مناست با حرفه را طی فرآیند جامعه‌پذیری‌حرفه‌ای، که اولین گام‌های آن از دوره دانشجویی آغاز می‌شود، درونی‌سازی می‌کنند که برای تحقق نقش‌های حرفه‌ای آنان در آینده و رشد هویت حرفه‌ای‌شان حیاتی است. بنابراین مطالعه حاضر باهدف تعیین سطح جامعه‌پذیری و هویت‌حرفه‌ای دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1401 انجام گرفت. مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی-همبستگی است که 110 نفر از دانشجویان پرستاری‌ترم های 4 تا 8 به‌عنوان نمونه پژوهش به روش نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های جامعه‌پذیری‌حرفه‌ای و هویت‌حرفه‌ای که روایی و پایایی انها مورد تأیید قرار گرفته بود، استفاده شد. داده‌ها با آمارهای توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تجزیه تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره‌کلی‌جامعه‌پذیری‌حرفه‌ای شرکت کننده‌ها 75/31± 57/137 بود. میانگین و انحراف معیار در حیطه ارزش گذاری و شناخت از حرفه 17/9±60/36، حیطه مهارت‌های حرفه‌ای 64/25± 27/56، حیطه مدیریت و سیاست‌های سازمانی 58/8± 74/35، حیطه ارتباطات بین فردی 26/3± 50/9 می‌باشد. نمره‌کلی هویت‌حرفه‌ای شرکت‌کننده‌ها 26/8± 13/50 بود. نتیجه‌گیری: سطح جامعه‌پذیری دانشجویان در حیطه ارزش‌گذاری و شناخت از حرفه، حیطه مدیریت و سیاست‌های سازمانی و حیطه ارتباطات بین فردی متوسط و در حیطه مهارت‌های‌حرفه‌ای ضعیف، می‌باشد. سطح‌کلی جامعه‌پذیری‌حرفه‌ای بیشتر شرکت‌کنندگان در پژوهش متوسط بود. وضعیت کلی هویت‌حرفه‌ای شرکت‌کننده‌ها متوسط بود. براساس یافته‌های حاصل از پژوهش، پیشنهاد می‌شود با تحلیل فرآیندها و اقدامات مرتبط، سطح هویت و جامعه پذیری حرفه‌ای دانشجویان را به‌عنوان پایه‌عملکردی مراقبت از بیمار ارتقا داد.
    کلید واژگان
    دانشجویان پرستاری
    هویت حرفه‌ای
    جامعه‌پذیری حرفه‌ای
    پرستاری

    شماره نشریه
    11
    تاریخ نشر
    2024-02-01
    1402-11-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    استادیار، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    دکترای تخصصی اخلاق پزشکی، گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه،
    مربی گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

    شاپا
    2717-0306
    2008-742X
    URI
    http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4936-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1079508

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب