بررسی سطح جامعهپذیری و هویتحرفهای دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
(ندگان)پدیدآور
قادرپناه, آروینآجودانی, فردینقاسم زاده, نازآفریناسماعیلی ذبیحی, رقیهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشزمینه و هدف: امروزه با حرفهایشدن پرستاری و افزایش نیاز جامعه به پرستاران حرفهمند، مفهوم هویتحرفهای بهعنوان عاملکلیدی و تاثیرگذار برکیفیت مراقبت پرستاری و بازگشت سلامتی بیماران مورد توجه قرار گرفته است. دانشجویان پرستاری به موازات حرفهای شدن ارزشها، هنجارها، رفتارها و مهارتهای مناست با حرفه را طی فرآیند جامعهپذیریحرفهای، که اولین گامهای آن از دوره دانشجویی آغاز میشود، درونیسازی میکنند که برای تحقق نقشهای حرفهای آنان در آینده و رشد هویت حرفهایشان حیاتی است. بنابراین مطالعه حاضر باهدف تعیین سطح جامعهپذیری و هویتحرفهای دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1401 انجام گرفت.
مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی-همبستگی است که 110 نفر از دانشجویان پرستاریترم های 4 تا 8 بهعنوان نمونه پژوهش به روش نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای جامعهپذیریحرفهای و هویتحرفهای که روایی و پایایی انها مورد تأیید قرار گرفته بود، استفاده شد. دادهها با آمارهای توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 تجزیه تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار نمرهکلیجامعهپذیریحرفهای شرکت کنندهها 75/31± 57/137 بود. میانگین و انحراف معیار در حیطه ارزش گذاری و شناخت از حرفه 17/9±60/36، حیطه مهارتهای حرفهای 64/25± 27/56، حیطه مدیریت و سیاستهای سازمانی 58/8± 74/35، حیطه ارتباطات بین فردی 26/3± 50/9 میباشد. نمرهکلی هویتحرفهای شرکتکنندهها 26/8± 13/50 بود.
نتیجهگیری: سطح جامعهپذیری دانشجویان در حیطه ارزشگذاری و شناخت از حرفه، حیطه مدیریت و سیاستهای سازمانی و حیطه ارتباطات بین فردی متوسط و در حیطه مهارتهایحرفهای ضعیف، میباشد. سطحکلی جامعهپذیریحرفهای بیشتر شرکتکنندگان در پژوهش متوسط بود. وضعیت کلی هویتحرفهای شرکتکنندهها متوسط بود. براساس
یافتههای حاصل از پژوهش، پیشنهاد میشود با تحلیل فرآیندها و اقدامات مرتبط، سطح هویت و جامعه پذیری حرفهای دانشجویان را بهعنوان پایهعملکردی مراقبت از بیمار ارتقا داد.
کلید واژگان
دانشجویان پرستاریهویت حرفهای
جامعهپذیری حرفهای
پرستاری
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2024-02-011402-11-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیهاستادیار، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
دکترای تخصصی اخلاق پزشکی، گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه،
مربی گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
شاپا
2717-03062008-742X




