نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه در مثبت اندیشی دانشجویان پرستاری با نقش واسطهای تنظیم شناختی هیجان
(ندگان)پدیدآور
خیراندیش, مژگانبرزگر بفروئی, کاظمحسنی, حسیننوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشزمینه و هدف: طرحوارهها به دلیل برآورده نشدن نیازهای عاطفی اولیه دوران کودکی به وجود میآیند. فردی که از سلامت روان برخوردار است میتواند این نیازهای عاطفی اساسی را بهصورت سازگارانه ارضا کند پژوهش حاضر باهدف آزمون مدل یابی طرحوارههای ناسازگار اولیه در مثبت اندیشی دانشجویان پرستاری یزد با واسطهگری تنظیم هیجان شناختی انجام شد.
مواد و روش کار: روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی شهر یزد در سال تحصیلی 1400- 1401 بود که از میان 800 نفر جامعه آماری، 260 نفر بهعنوان نمونه (183 نفر دختر و 77 نفر پسر) به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه شناختی هیجانی گارنفسکی (2001) و پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه SF-SQ یانگ و برآون (2005) و پرسشنامه مثبتاندیشی اینگرام و ویسنیکی (1998) بود. جهت تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری) و با استفاده از نرمافزارهای SPSS25 و AMOS24 انجام شد. سطح معناداری برابر 01/0 در نظر گرفته شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که متغیر تنظیم هیجان شناختی میتواند بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و مثبت اندیشی دانشجویان در سطح (01/0>P) نقش واسطهای معناداری داشته باشد. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد هیچکدام از طرحوارههای ناسازگار اولیه نتوانست بهصورت مستقیم و معنادار، مثبتاندیشی را پیشبینی کند و نظمجویی شناختی مثبت بهصورت مستقیم، مثبت و معنادار (69/0) و در سطح (01/0>P)، مثبتاندیشی را در دانشجویان پیشبینی میکند. نظمجویی شناختی منفی بهصورت مستقیم، منفی و معنادار (17/0-) و در سطح (01/0>P)، مثبتاندیشی را در دانشجویان پرستاری پیشبینی میکند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که میتوان با استفاده از فنون طرحواره درمانی و اصلاح طرحوارههای ناسازگار، مثبتاندیشی را در دانشجویان پرستاری افزایش داد. با توجه نقش میانجی هیجانات شناختی، پیشنهاد میشود دانشگاههای علوم پزشکی، با برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه تنظیم شناختی هیجان، به دانشجویان جهت افزایش مثبتاندیشی کمک کنند.
کلید واژگان
پرستاریطرحواره
مثبت اندیشی
ناسازگار
هیجان
روانپزشکی- روان شناسی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2024-02-011402-11-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه یزددانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد،
استادیار برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد
شاپا
2717-03062008-742X




