نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرجامی, بهنامfa_IR
dc.contributor.authorعادلی, افشینfa_IR
dc.contributor.authorباباخانی, آریاfa_IR
dc.date.accessioned1402-11-15T22:58:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-02-04T22:58:23Z
dc.date.available1402-11-15T22:58:22Zfa_IR
dc.date.available2024-02-04T22:58:23Z
dc.date.issued2023-12-01en_US
dc.date.issued1402-09-10fa_IR
dc.identifier.citationفرجامی, بهنام, عادلی, افشین, باباخانی, آریا. (1402). مقاله علمی – پژوهشی:‌ مطالعه عوامل موثر بر نگرش سالمندان نسبت به خرید و مصرف ماهی تازه در ایران. مجله علمي شيلات ايران, 32(5), 15-23.fa_IR
dc.identifier.issn1026-1354
dc.identifier.issn2322-5998
dc.identifier.urihttp://isfj.ir/article-1-2750-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1074305
dc.description.abstractبا توجه به نقش مصرف آبزیان در تامین سلامت جامعه و افزایش جمعیت سالمندان در کشور، در این پژوهش نگرش سالمندان نسبت به مصرف ماهی تازه و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور، پرسشنامه‌ای بر اساس مطالعه کتابخانه‎ای و نظریات افراد متخصص، طراحی و استاندارد شد. پرسشنامه‎ها به صورت الکترونیکی از طریق فضای مجازی برای افراد سالمند (سن 60 به بالا) ارسال شد.. بر اساس یک مدل پیش‌فرض، رفتار مصرف‌‌کننده نتایج نشان داد که 7 عامل کیفیت، نوع عرضه، درآمد، دسترسی، سوابق تجربی، سلامتی و راحتی مصرف به طور معنی‎داری بر نگرش سالمندان نسبت به مصرف ماهی تازه موثر هستند (۰۵/۰>p). ولی دو عامل قیمت و تبلیغات اثر معنی‎داری بر نگرش نداشتند و مشخص شد که نگرش سالمندان نسبت به مصرف ماهی تازه بر تصمیم به خرید و افزایش مصرف ماهی موثر است (۰۵/۰>p). بدین ترتیب، با تغییر و بهبود هر یک از عوامل موثر بر نگرش، می‎توان مصرف ماهی را در سالمندان افزایش داد. کیفیت و دسترسی از جمله عوامل بسیار موثر بر نگرش سالمندان نسبت به مصرف ماهی تازه بودند. لذا، با بهبود کیفیت و افزایش دسترسی به ماهی تازه در مناطق مختلف کشور می‎توان برای سهولت و افزایش مصرف قشر سالمند از ماهی تازه، گامی مهم برداشت.fa_IR
dc.format.extent447
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه تحقیقات شیلات ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمي شيلات ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Scientific Fisheries Journalen_US
dc.subjectسالمندانfa_IR
dc.subjectالگوی مصرفfa_IR
dc.subjectنگرشfa_IR
dc.subjectماهی تازهfa_IR
dc.subjectبيوتكنولوژي و فرآوري هاي شيلاتيfa_IR
dc.titleمقاله علمی – پژوهشی:‌ مطالعه عوامل موثر بر نگرش سالمندان نسبت به خرید و مصرف ماهی تازه در ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانfa_IR
dc.citation.volume32
dc.citation.issue5
dc.citation.spage15
dc.citation.epage23


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد