| dc.contributor.author | لاچینی, عزیز | fa_IR |
| dc.contributor.author | مجتبایی, مینا | fa_IR |
| dc.contributor.author | میرهاشمی, مالک | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-11-15T22:55:14Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-02-04T22:55:37Z | |
| dc.date.available | 1402-11-15T22:55:14Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-02-04T22:55:37Z | |
| dc.date.issued | 2023-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | لاچینی, عزیز, مجتبایی, مینا, میرهاشمی, مالک. (1402). تدوین و اعتبار سنجی بسته آموزشی، مداخلهای اضطراب فراگیر مبتنی بر دیدگاه راهحل محور و کار آزمایی بالینی آن بر صمیمیت زناشویی در زوجین مراجعهکننده به مراکز درمانی. مجله علوم پزشکی رازی, 0, 265-275. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8323-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1074268 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: ﻫﺪف این ﭘﮋوﻫﺶ تدوین و اعتبار سنجی بسته آموزشی، مداخلهای اضطراب فراگیر مبتنی بر دیدگاه راهحل محور و کار آزمایی بالینی آن بر صمیمیت زناشویی در زوجین مراجعهکننده به مراکز درمانی بود.
روش کار: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ بهصورت ﺗﺮﮐﯿﺒـﯽ در دو بخش ﮐﯿﻔـﯽ و کمی میانجام ﺷـﺪ. :زیر مطالعه اول: ﺗﺪویﻦ ﺑﺴﺘﻪ مداخلهای، آموزشی اضطراب فراگیر مبتنی بر رویکرد راهحل محور از طریق 1) مرور ، 2) بررسی نظر متخصصین به روش دلفی و 3) تعیین روایی محتوایی بسته آموزشی طراحیشده و زیر مطالعه دوم: کار آزمایی بالینی ﺑﺴﺘﻪ آموزشی ، مداخله ای ﺑﺮ فرانگرانی، سرمایه روانشناختی و صمیمت زناشویی. بخش کمی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﯿﻤﻪ آزﻣﺎیﺸﯽ ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن - ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل بود. بسته درمانی در 8 جلسه 45 دقیقه ای تدوین گردید.این بسته بر روی 30 زوج که حداقل یکی از آنها دارای اختلال اضطراب فراگیر بود اجرا شد . نمونه گیری بصورت در دسترس هدفمند بود که در دو گروه آزمایش (15 زوج) و گروه کنترل (15 زوج) بصورت تصادفی جایگزین شدند.نهایتا اطلاعات 27 زوج وارد تجزیه و تحلیل آماری گشت. ابزارهای پژوهش ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎمه مقیاس اختلال اضطراب فراگیر ۷ سؤالی اسپیتزر و همکاران (GAD-7)، پرسشنامه ابعاد نیاز به صمیمیت زوجین باگاروزی (MINQ ) بودند ﮐﻪ در اﺑﺘﺪا و اﻧﺘﻬﺎی ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻫﺮ دو ﮔﺮوه ﺗﮑﻤﯿﻞ ﮔﺮدیﺪ. دادهﻫﺎی ﺟﻤﻊآوریﺷﺪه ﺑﺎ ﻧﺮم اﻓﺰارSPSS26 و آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮاریﺎﻧﺲچند متغییره ﻣﻮرد ﺗﺠﺰیﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.
یافتهها: نتایج نشان داد: بسته آموزشی مداخله ای اضطراب فراگیر مبتنی بر رویکرد راه حل محور بجز صمیمیت معنوی و زیبا شناختی از مولفه های صمیمیت زوجین بر بقیه مولفه های صمیمیت زناشویی اثر گذار بود.
نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت ﺑﺴﺘﻪ مداخلهای، آموزشی اضطراب فراگیر مبتنی بر رویکرد راهحل محور بر صمیمیت زناشویی تاثیر داشت. | fa_IR |
| dc.format.extent | 623 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | رویکرد راهحل محور | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب فراگیر | fa_IR |
| dc.subject | صمیمیت زناشویی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | تدوین و اعتبار سنجی بسته آموزشی، مداخلهای اضطراب فراگیر مبتنی بر دیدگاه راهحل محور و کار آزمایی بالینی آن بر صمیمیت زناشویی در زوجین مراجعهکننده به مراکز درمانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی،واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 0 | |
| dc.citation.spage | 265 | |
| dc.citation.epage | 275 | |