| dc.contributor.author | علیجانی, مرضیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | سیاوش, منصور | fa_IR |
| dc.contributor.author | اباذری, پروانه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-11-06T07:21:49Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-01-26T07:21:54Z | |
| dc.date.available | 1402-11-06T07:21:49Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-01-26T07:21:54Z | |
| dc.date.issued | 2023-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | علیجانی, مرضیه, سیاوش, منصور, اباذری, پروانه. (1402). توصیف فرآیند و برآیند آموزش و حمایت از خودمدیریتی دیابت در مراکز خدمات جامع سلامت و کلینیکهای دیابت استان اصفهان. مجله دیابت و متابولیسم ایران, 23(5), 282-296. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-4008 | |
| dc.identifier.issn | 2345-4016 | |
| dc.identifier.uri | http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-6254-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1067731 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: توانمندسازی بیمار و حمایت از خودمدیریتی بهواسطۀ آموزش، کلید کنترل دیابت است. چالش مورد نیاز بررسی و تحلیل جدی، ارزیابی فرایند آموزش و حمایت از خودمدیریتی در سطح مراکز ارائه دهندۀ خدمات دیابت است. مطالعۀ حاضر با هدف تعیین وضعیت آموزش دیابت با استانداردهای آموزش و حمایت از خودمدیریتی دیابت در مراکز خدمات جامع سلامت و کلینیکهای دیابت استان اصفهان انجام شده است.
روشها: واحدهای آموزش دیابت 20 مرکز خدمات جامع سلامت و 11 کلینیک دیابت در استان اصفهان حجم نمونه را تشکیل دادند. ابزار گردآوری اطلاعات چک لیستی با 107 گویه بود که به روش مشاهده و بررسی 170 پروندۀ کاغذی/الکترونیک بیماران مبتلا به دیابت تکمیل گردید.
یافتهها: در بیش از دو سوم پروندههای مراکز /کلینیکهای دیابت، ارزیابیهای اولیه نه انجام و نه ثبت شده بود. در 5% پروندهها نیازسنجی آموزشی ثبت شده و در نزدیک 100 درصد پروندهها، برنامهریزی آموزشی ثبت نشده بود. در بیش از یک سوم پروندهها (5/%36)، آموزش رژیم غذایی همان یک بار در موقع تشکیل پرونده ثبت شده بود. در 3.4% پرونده ها، ارزشیابی اثربخشی آموزشی ثبت شده و در سه چهارم پرونده ها (75/78%)، پشتیبانی و حمایت مداوم برای خودمدیریتی ثبت نشده بود.
نتیجهگیری: بین وضعیت آموزش و حمایت از خودمدیریتی دیابت و استانداردهای فرآیندی و برآیندی DSMES در واحدهای آموزشی تحت پوشش معاونت های بهداشت و درمان استان شکاف معنیداری وجود دارد. این شکاف بهطور جدی و منفی بر نتایج این رویکرد تأثیر میگذارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 516 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دیابت و متابولیسم ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Diabetes and Lipid Disorders | en_US |
| dc.subject | دیابت شیرین | fa_IR |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | خودمدیریتی | fa_IR |
| dc.subject | برنامۀ آموزش خودمدیریتی دیابت | fa_IR |
| dc.subject | استانداردها | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | توصیف فرآیند و برآیند آموزش و حمایت از خودمدیریتی دیابت در مراکز خدمات جامع سلامت و کلینیکهای دیابت استان اصفهان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | کمیتۀ تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 23 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 282 | |
| dc.citation.epage | 296 | |