نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخلخالی, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorنیازآذری, کیومرثfa_IR
dc.contributor.authorعنایتی, ترانهfa_IR
dc.date.accessioned1402-11-06T06:04:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-01-26T06:05:01Z
dc.date.available1402-11-06T06:04:50Zfa_IR
dc.date.available2024-01-26T06:05:01Z
dc.date.issued2023-07-01en_US
dc.date.issued1402-04-10fa_IR
dc.identifier.citationخلخالی, معصومه, نیازآذری, کیومرث, عنایتی, ترانه. (1402). شناسایی آسیب‌های ناشی از شیوه زندگی دانشجویان متاثر از فضای مجازی و ارائه راهکارهای مواجهه با آن از فرایند نظام آموزشی به منظور ارائه الگو. مجله علوم پزشکی رازی, 30(4), 212-222.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7895-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1066838
dc.description.abstractزمینه و هدف: استفاده از فضای مجازی بر کیفیت زندگی افراد تأثیر گذار است. لذا هدف پژوهش شناسایی آسیب‌های ناشی از شیوه زندگی دانشجویان متاثر از فضای مجازی و راههای مواجه با آن به منظور ارائه مدل می‌باشد. روش کار: این پژوهش با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. جامعه آماری آن در بخش کیفی، شامل دانشجویانی که دچار آسیب شده‌اند به تعداد 12 نفر و در بخش کمی، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 43 هزار نفر تشکیل دادند که در بخش کیفی از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 12 نفر و در بخش کمی بر اساس جدول کرجسی- مورگان، تعداد 351 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته با 71 سوال استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آسیب‌های ناشی از شیوه زندگی دانشجویان متاثر از فضای مجازی دارای 6 بُعد «آسیب‌های اجتماعی نوظهور و کلاسیک، آسیب‌های تربیتی-فرهنگی، آسیب‌های سیاسی، آسیب‌های امنیتی، آسیب‌های روانشناختی، آسیب‌های فیزیولوژی» است. در تعیین اولویت هر یک از مولفه‌های مدل مربوط به راه‌های مواجهه با آسیب‌های براساس بارهای عاملی استاندارد متغیر حکمرانی مطلوب دارای بار عاملی 97/0 بیشترین اولویت و کاربران با بار عاملی 56/0 کمترین اولویت را در تبیین مدل دارا می‌باشند. نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان بیان داشت که برگزاری کلاس‌های آموزشی و داشتن حکمرانی مطلوب جهت آگاهی دادن به نوجوانان و جوانان در مورد مزایا و معایب فناوری‌های جدید و نحوه استفاده صحیح از آن‌ها از راهکارهای کاهش آسیب در بهره گیری از فضای مجازی می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent1522
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectشیوه زندگیfa_IR
dc.subjectفضای مجازیfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleشناسایی آسیب‌های ناشی از شیوه زندگی دانشجویان متاثر از فضای مجازی و ارائه راهکارهای مواجهه با آن از فرایند نظام آموزشی به منظور ارائه الگوfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue4
dc.citation.spage212
dc.citation.epage222


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد