سنتزپژوهی چالشهای ارتباطات سلامت در شرایط پاندمی کووید 19
(ندگان)پدیدآور
سیدحسین موسویعلی جعفریحسین بصیریان جهرمینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: ارتباطات سلامت یک حوزه میان رشتهای است که پیوند دهنده دو حوزه مجزای رسانه و سلامت به شمار میآید. ارتباط این دو حوزه دو سویه است و رسانهها به معنای عام با ماهیت و کارکردی دوگانه متضاد و متناقض میتوانند باعث آگاهی بخشی، معرفت افزایی و امید بخشی در پاندمیها یا از سوی دیگر باعث گسترش اطلاعات نادرست، وحشت، ترس و اضطراب شوند. بر این اساس، هدف این مقاله شناسایی چالشهای ارتباطات سلامت در شرایط پاندمی و به طور اخص بحران ویروس کرونا است.
روش کار: جهت دست یافتن به این مهم، سنتزپژوهی تحقیقات خارجی و داخلی انجام شده در بازة زمانی 2020 تا 2023 میلادی و 1399 تا 1401 شمسی در خصوص پاندمی کرونا انجام گرفته شده است. حجم نمونه براساس نمونهگیری نظری، 19 مقاله (8 مقاله خارجی و 11 مقاله داخلی) و با توجه به اشباع اطلاعات تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها با توجه به مسأله اصلی پژوهش از روش کدگذاری موضوعی استفاده شده که طی سه مرحلة «کدگذاری باز»، «کدگذاری محوری» و «کدگذاری انتخابی» تحلیل شده است.
یافتهها: نتایج تحقیق حاصل از سنتزپژوهی تحقیقات انجام گرفته حاکی از شناسایی 4 چالش اصلیِ «اینفودمی، ضریب پایین سرمایه اجتماعی، کژکارکرد شبکههای اجتماعی و سیاسی- امنیتی شدن سلامت» در حوزه ارتباطات سلامت در ایران است.
نتیجهگیری: با توجه به چالشهای موجود و سنتزپژوهی حاصل از تحقیقات خارجی میتوان پیشنهاد داد که از یک سو «شفافیت و آنی بودن اطلاعات» و از سوی دیگر «همدلی و اعتماد مردم» در منظومه ارتباطات سلامت و پاندمی کرونا لحاظ گردد. شایان توجه است که این مقولات بر اساس تجربه موفق کشورهای دیگر ارکان اصلی موفقیت در ارتباطات سلامت و ارتباطات بحران در زمان پاندمی کرونا استخراج شده و قابل اجرا در شرایط پاندمیهای احتمالی آتی خواهد بود.
به این مقاله، به صورت زیر استناد کنید:
Mousavi SH, Jafari A, Basirian Jahromi H. Research synthesis of Health Communication Challenges in the Time of COVID-19 Pandemic. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat. 2023;11(2):103-115. https://doi.org/10.22037/iipm.v11i2.42751
کلید واژگان
ارتباطات سلامتپاندمی کرونا
اینفودمی
چالشهای ارتباطات سلامت
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2023-12-191402-09-28
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیسازمان پدید آورنده
گروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.گروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
گروه علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
شاپا
2345-24552383-1901




