نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپورقلی, مهرانfa_IR
dc.contributor.authorقنادی, مهینfa_IR
dc.contributor.authorمحمدزاده گیلارلو, محسنfa_IR
dc.date.accessioned1402-11-06T01:27:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-01-26T01:27:57Z
dc.date.available1402-11-06T01:27:47Zfa_IR
dc.date.available2024-01-26T01:27:57Z
dc.date.issued2023-11-01en_US
dc.date.issued1402-08-10fa_IR
dc.identifier.citationپورقلی, مهران, قنادی, مهین, محمدزاده گیلارلو, محسن. (1402). تشخیص خرابی ساختمانهای فولادی با استفاده از نتایج آزمایش های ارتعاش محیطی. مهندسی عمران مدرس, 23(5), 183-197.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-69293-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1063205
dc.description.abstractازآنجایی‌که خرابی زیرساخت‌هایی مانند پل‌ها، ساختمان‌ها، علاوه بر تلفات و خسارات سنگین، همچنین مشکلات اجتماعی و اقتصادی فراوانی را به همراه دارد. اکثر کشورهای صنعتی بودجه قابل‌توجهی را برای نظارت بر سلامت آن‌ها اختصاص می‌دهند. استراتژی‌های تشخیص خرابی و نظارت مداوم بر وضعیت سازه به‌ویژه پس از بلایای طبیعی و مصنوعی باعث می‌شود که اقدامات لازم در مراحل اولیه خرابی انجام گیرد و می‌تواند هزینه نگهداری و احتمال فروپاشی را کاهش دهد. روش‌های پایش سلامت سازه اغلب فرصتی را برای کاهش هزینه‌های نگهداری، تعمیر و مقاوم‌سازی در طول چرخه عمر سازه فراهم می‌کند. بیشتر روش‌های نظارت بر سلامت سازه که برای شناسایی آسیب‌های احتمالی پیشنهاد و اجراشده‌اند به ویژگی‌های دینامیکی سازه بستگی دارند. یکی از کاربردی‌ترین مورد ازاین‌روش‌ها که با استفاده از نتایج شناسایی سیستم حوزه زمانی به تشخیص خرابی می‌پردازد، روش بردار بار خرابی (DLV) است. ایده اصلی این روش یافتن ترکیبات باری است که میدان کرنش اعضای آسیب‌دیده را در هر دو سازه سالم و آسیب‌دیده صفر کند. ازآنجایی‌که سازه‌های خرپایی معمولاً در پل‌ها، سازه‌های با دهانه بلند و همچنین طیف گسترده‌ای از ساختمان‌های فولادی با قاب ساده و مهاربندی‌شده مورداستفاده قرار می‌گیرند، در این تحقیق قابلیت روش زیرفضای تصادفی برپایه تجزیه متعامد(SI-ORT) در  تشخیص خرابی ساختمان­های فولادی با روش DLV مورد بررسی قرار می­گیرد. برای این منظور، ساختمان مسکونی 5 طبقه با قاب ساده تحت زلزله السنترو قرارگرفت. طبق سناریوی خرابی که با کاهش مساحت مهاربندها تعریف می­شود، سازه در  طبقات دوم و پنجم دچار  آسیب میشوند. در نتیجه بررسی‌ها مشخص‌شد که روش DLV به کیفیت مشخصات مودال مستخرج بسیار حساس بوده، بطوریکه با افزایش نویزهای خروجی­ها، این روش قدرت خود را در تشخیص خرابی سازه‌ها از دست می‌دهد؛ ازاین‌رو می‌توان نتیجه گرفت که نوع روش شناسایی سیستم تأثیر بسیار زیادی در نتایج حاصل ازاین‌روش دارد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectپایش سلامت سازهfa_IR
dc.subjectارتعاش محیطیfa_IR
dc.subjectفضای حالتfa_IR
dc.subjectبارخرابیfa_IR
dc.subjectتشخیص خرابیfa_IR
dc.titleتشخیص خرابی ساختمانهای فولادی با استفاده از نتایج آزمایش های ارتعاش محیطیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصیل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد سرابfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد سرابfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد سرابfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue5
dc.citation.spage183
dc.citation.epage197
nlai.contributor.orcid0000-0002-2351-5192


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد