تاثیر برنامه آموزشی از راه دور( تله نرسینگ) بر کاهش اضطراب بیماران مبتلا به سرطان پروستات پس از شیمی درمانی
(ندگان)پدیدآور
صفری نژاد, میثمپاکسرشت, مریمسایه میری, کوروشنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده:
زمینه و هدف: ارائه برنامه های آموزشی می تواند در بهبود وضعیت سلامت بیماران مبتلا به سرطان کمک کننده باشد بر همین اساس این مطالعه با هدف تاثیر برنامه آموزشی از راه دور بر کاهش اضطراب بیماران مبتلا به سرطان پروستات پس از شیمی درمانی انجام شد.
روش: مطالعه از نوع نیمه تجربی بود و به روش نمونه گیری در دسترس در سال 1401 برروی 60 نفر( در هر گروه 30 نفر) از بیماران مبتلا به سرطان پروستات مراجعه کننده به بیمارستان شهید مصطفی خمینی(ره) شهر ایلام انجام شد. پس از تخصیص تصادفی، گروه کنترل درمان های روتین را دریافت و گروه مداخله علاوه بر درمان های روتین به مدت 12 هفته( دو بار در شش هفته اول و یکبار در شش هفته دوم) پیگیری تلفنی دریافت کردند. ابزارهای جمع آوری کننده اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و اضطراب بک بود و داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی ( آزمون t زوجی و مستقل و کای اسکوئر) در نرم افزار SPSS20 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: میانگین نمرات اضطراب بین دو گروه مداخله و کنترل قبل از مداخله از نظر آماری معنی دار نبودند ( P≥0/05). اما بعد از اجرای مداخله این تفاوت معنادار شد به گونه ای که در گروه مداخله مقدار اضطراب کاهش یافت ( P≤0/05).
بحث و نتیجه گیری: آموزش و پیگیری تلفنی در کاهش اضطراب بیماران مبتلا به سرطان پروستات مؤثر بود. توصیه می شود این روش توسط پرستاران در بیماران سرطانی انجام شود
کلید واژگان
کلید واژه: سرطان پروستاتتله نرسینگ
اضطراب
پرستاری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2023-08-011402-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی ایلامدانشگاه علوم پزشکی ایلام
دانشگاه علوم پزشکی ایلام




