| dc.contributor.author | احمدی, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | عشوندی, خدایار | fa_IR |
| dc.contributor.author | تاپاک, لیلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسینی, سید کیانوش | fa_IR |
| dc.contributor.author | عزیزی, عظیم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-11-06T00:50:44Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-01-26T00:50:45Z | |
| dc.date.available | 1402-11-06T00:50:44Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-01-26T00:50:45Z | |
| dc.date.issued | 2023-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | احمدی, محسن, عشوندی, خدایار, تاپاک, لیلی, حسینی, سید کیانوش, عزیزی, عظیم. (1402). مقایسه تاثیر آموزش خودمراقبتی به دو روش حضوری و مجازی بر خودمراقبتی و کیفیت زندگی بیماران نارسایی قلبی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 31(4), 265-274. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2644-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1062837 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: نارسایی قلبی یکی از شایع ترین اختلالات قلبی مزمن، پیشرونده و ناتوان کننده می باشد که تاثیر مخربی بر خودمراقبتی و کیفیت زندگی این بیماران دارد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر آموزش خودمراقبتی به دو روش آموزش حضوری و مجازی بر خودمراقبتی و کیفیت زندگی بیماران نارسایی قلبی انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه کارآزمایی بالینی سه گروهی با مشارکت 120 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی در بیمارستان فرشچیان همدان انجام شد. نمونهها به صورت در دسترس انتخاب و با استفاده از بلوک های جایگشتی در سه گروه کنترل، آموزش مجازی و حضوری قرار گرفتند، پرسشنامههای دموگرافیک، خودمراقبتی و کیفیت زندگی بیماران نارسایی قلبی بصورت خودگزارشی قبل از مداخله تکمیل شدند. گروه کنترل تنها آموزشهای روتین درمانگاه، گروه آموزش حضوری در 4 جلسه یک ساعته، یک روز درمیان، و گروهی آموزش خودمراقبتی را دریافت کردند و گروه مجازی همین میزان آموزش را بصورت کلیپ آموزشی دریافت کردند و دو ماه بعد مجددا پرسشنامهها تکمیل شدند. آزمونهای مجذور کای، تست دقیق فیشر، تی زوجی، آنالیز واریانس یک طرفه جهت آنالیز دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد قبل از مداخله اختلاف آماری معنی داری بین متغیرهای دموگرافیک، خودمراقبتی و کیفیت زندگی بیماران سه گروه مشاهده نشد(0.05 p˃). در زمان بعد از مداخله بین گروه آموزش مجازی و حضوری تفاوت آماری معنی داری از نظر خودمراقبتی و کیفیت زندگی مشاهده نشد(0.05 p˃). اما خودمراقبتی و کیفیت زندگی در این دو گروه نسبت به گروه کنترل ارتقاء یافته بود(0.05 P˂).
نتیجهگیری: هر دو روش آموزش مجازی و حضوری تاثیر یکسانی بر خودمراقبتی و کیفیت زندگی داشتند. در صورتی که شرایط آموزش حضوری مهیا نباشد می توان آموزش مجازی را جایگزین آموزش حضوری نمود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1222 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.subject | نارسایی قلبی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش به بیمار | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری از راه دور | fa_IR |
| dc.subject | خودمراقبتی | fa_IR |
| dc.subject | کیفیت زندگی | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | مقایسه تاثیر آموزش خودمراقبتی به دو روش حضوری و مجازی بر خودمراقبتی و کیفیت زندگی بیماران نارسایی قلبی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز قلب فرشچیان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات بیماریهای مزمن (مراقبت در منزل)، گروه پرستاری داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 31 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 265 | |
| dc.citation.epage | 274 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0004-1651-6244 | |