• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 33, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 33, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی مدل ارزیابی عملکرد بیمارستان‌ها مبتنی بر مولفه‌های کیفی (مطالعه موردی بیمارستان‌های شهر شیراز مبتنی بر اخلاق حرفه‌ای)

    (ندگان)پدیدآور
    گل ریزخاتمی, مهدیشفیعی, مرتضیکاظمی, امیر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    420.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    كيفي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: یکی از پیچیده­ترین مشکلات تصمیم گیری مدیران درمانی، ارزیابی عملکرد بیمارستان­ها است. مشکل از آنجایی شروع می­شود که تنها کمیت مبنای تصمیم قرار می­گیرد و به کیفیت آنچنان اهمیت داده نمی­شود. طراحی راه حل ریاضی برای ارزیابی مولفه­های کیفی با انتخاب اخلاق حرفه­ای پزشکی، خلا ارزیابی را در محیط درمانی با مولفه کیفی برطرف می­کند که در این پژوهش بدان پرداختیم. روش بررسی: با ترکیب 4 مدل DEA، DEA  وBSC   به صورت هم­زمان و آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیم گیری در جهت رسیدن به یک مدل استاندارد در مدت زمان 8 ماه تلاش شده است. جامعه کمی تمام پزشکان 37 بیمارستان خصوصی و دولتی شهر شیراز بودند که تعداد 378 نفر به عنوان نمونه انتخاب که در نهایت  300 پرسش نامه دریافت و ورودی مدل فازی قرار گرفت.  یافته­ها: یافته نشان دادند که میانگین اخلاق حرفه­ای در بخش آموزش و رشد برابر با73/84% و در بخش فرآیندهای داخلی برابر با 09/92% و در بخش مالی برابر با 81/95% و در نهایت در بخش خدمات گیرنده برابر با 100% به دست آمدند. همچنین بیمارستان­های 1، 3، 5، 8، 12، 13، 17، 21،22،23،24،25،27،28،29،30،31،32،33،35،36 و 37 کارآمد و سایر ناکارآمد بودند. نتیجه­گیری: در ارزیابی صورت گرفته تفاوت معنی­داری بین بیمارستان­های دولتی و خصوصی در رعایت اخلاق حرفه­ای مشاهده نشد. همچنین مدل طراحی شده نشان داد که بیمارستان­هایی که کارآمد هستند، در نهایت منجر به افزایش کارآیی کلی نظام متشکل سازمانی و خدمت رسانی بهتر به بیماران خواهند شد.  
    کلید واژگان
    ارزیابی عملکرد
    بیمارستان
    اخلاق حرفه ای
    مديريت اطلاعات بهداشتي

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2023-12-01
    1402-09-10
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی،گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی،دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران-دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، پردیس علوم و تحقیقات فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران
    دانشیار،گروه مدیریت صنعتی،دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
    استادیار،گروه مدیریت،دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

    شاپا
    1023-5922
    2008-3386
    URI
    https://dx.doi.org/10.61186/iau.33.4.414
    http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2102-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1061236

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب