نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامامزاده قاسمی, حرمت الساداتfa_IR
dc.contributor.authorحاجی بابایی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorثباتی, ابولفضلfa_IR
dc.contributor.authorنجم زاده, زهراfa_IR
dc.contributor.authorخسروی, حسنfa_IR
dc.date.accessioned1402-10-12T03:12:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-01-02T03:12:39Z
dc.date.available1402-10-12T03:12:19Zfa_IR
dc.date.available2024-01-02T03:12:39Z
dc.date.issued2023-04-01en_US
dc.date.issued1402-01-12fa_IR
dc.identifier.citationامامزاده قاسمی, حرمت السادات, حاجی بابایی, فاطمه, ثباتی, ابولفضل, نجم زاده, زهرا, خسروی, حسن. (1402). تأثیر برنامه توانمندسازی روان‌شناختی مدیران پرستاری بر مهارت‌های مدیریتی دانشجویان پرستاری. نشریه پرستاری ایران, 36(141), 2-13. doi: 10.32598/ijn.36.141.673.4fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.36.141.673.4
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3341-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1055761
dc.description.abstractزمینه و هدف توانمندسازی ارائه‌دهندگان خدمات سلامت از جمله پرستاران و مدیران پرستاری از اهمیت بالایی برخوردار است. همان‌طورکه کسب تبحر بالینی، هدف نهایی آموزش پرستاری است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه توانمندسازی مدیران رده‌های مختلف پرستاری بر مهارت‌های مدیریتی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش بررسی مطالعه حاضر از نوع مداخله‌ایی در مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران انجام شد. مشارکت‌کنندگان پژوهش 84 دانشجوی پرستاری ترم 8 در 2 دوره کارآموزی مدیریت پرستاری و نیز 19 مدیر پرستاری بودند. دانشجویان در دو مرحله قبل و بعد (42 نفر)، به روش تخصیص غیرتصادفی و در دو گروه کنترل و آزمون (42 نفر) قرار گرفتند. برنامه توانمندسازی با رویکرد توانمندسازی روان‌شناختی اسپریتزر و به‌صورت کارگاه آموزشی برای مدیران پرستاری انجام شد. سنجش مهارت‌های مدیریتی دانشجویان تحت سرپرستی مدیران هر دو گروه آزمون و کنترل، قبل و بعد از اجرای برنامه‌های توانمندسازی، با استفاده از  پرسش‌نامه مهارت‌های مدیریتی به روش مشاهده و پرسش از مدرسان مربوطه و سرپرستار بخش، مورد سنجش قرار گرفت و نتایج حاصله با استفاده از نرم‌افزار SPSS  نسخه 16 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها مهارت‌های مدیریتی دانشجویان پرستاری در مرحله پس از مداخله در گروه آزمون 0/422±2/340 و کنترل 0/498±1/940 بوده است. به این ترتیب برنامه‌های توانمندسازی سبب افزایش 0/274 واحدی (13/2 درصد)  این متغیر شده است. نتیجه‌گیری توانمندسازی روان‌شناختی مدیران پرستاری می‌تواند ارتقاء مهارت‌های مدیریتی دانشجویان پرستاری را به دنبال داشته باشد. بنابراین مطالعه حاضر با تشویق مدیران پرستاری جهت شرکت و برگزاری در برنامه های توانمندسازی، توانمندی روان‌شناختی محیط‌های کاری، پرستاران و نیز دانشجویان پرستاری را نیز فراهم سازد. fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.36.141.673.4
dc.subjectتوانمندسازیfa_IR
dc.subjectمدیرانfa_IR
dc.subjectدانشجوfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.subjectمهارت‌های مدیریتیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر برنامه توانمندسازی روان‌شناختی مدیران پرستاری بر مهارت‌های مدیریتی دانشجویان پرستاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدفتر سوپروایزری، مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدفتر سوپروایزری، مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه آمار، دانشکده علوم پایه، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران.fa_IR
dc.citation.volume36
dc.citation.issue141
dc.citation.spage2
dc.citation.epage13
nlai.contributor.orcid0009-0004-1597-7014
nlai.contributor.orcid0009-0002-0153-6782


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد