| dc.contributor.author | یاوری, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | درتاج, فریبرز | fa_IR |
| dc.contributor.author | قائمی, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | دلاور, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-10-12T02:00:57Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-01-02T02:01:17Z | |
| dc.date.available | 1402-10-12T02:00:57Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-01-02T02:01:17Z | |
| dc.date.issued | 2023-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | یاوری, فاطمه, درتاج, فریبرز, قائمی, فاطمه, دلاور, علی. (1402). بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر سبکهای مقابلهای و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان. مجله علوم پزشکی رازی, 30(5), 0-0. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8036-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1055496 | |
| dc.description.abstract | مقدمه و هدف: سوگ نابهنجار در نوجوانان اثرات زیادی دارد که منجر به افزایش مشکلات روانشناختی آنها در آینده خواهد شد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر سبکهای مقابلهای و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان با اختلال سوگ ناشی از کرونا انجام شد.
روش کار: در این پژوهش جامعه آماری دانشآموزان مقطع متوسطه اول و دوم با اختلال سوگ ناشی از کرونا در شهر یزد در سال ۱۴۰۰ و 1401 بودند. نمونه نیز شامل ۳۰ نفر (۱۵ نفر گروه آزمایش با روش طرحواره درمانی، ۱۵ نفر گروه کنترل) بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر نیز شامل پرسشنامه راهبردهای مقابله با استرس (اندلر و پارکر، ۱۹۹۹) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گرانفسکی و کرایچ، ۲۰۰۱) بود. مداخله طرحواره درمانی نیز بر اساس طرحواره درمانی یانگ طی 1۰ جلسه متوالی یک ساعته به صورت گروهی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. بر روی گروه کنترل نیز هیچ گونه مداخلهای صورت نگرفت. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان دادند، طرحواره درمانی بر راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجانی و سبک مقابله هیجان مدار و اجتنابی در گروه نمونه اثربخش بوده است.
نتیجه گیری: بنابر یافته حاضر لازم است این روش درمانی برای کاهش آسیبها و نشانگان سوگ نابهنجار با تمرکز بر راهبردهای تنظیم هیجانی و سبک مقابله افراد مورد استفاده قرار گیرد.
| fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | طرحواره درمانی | fa_IR |
| dc.subject | راهبردهای تنظیم شناختی هیجان | fa_IR |
| dc.subject | سبکهای مقابلهای | fa_IR |
| dc.subject | کرونا | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر سبکهای مقابلهای و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار مرکز پیوند و بیماری های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد ممتاز گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 30 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 0 | |
| dc.citation.epage | 0 | |