نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیاوری, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorدرتاج, فریبرزfa_IR
dc.contributor.authorقائمی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorدلاور, علیfa_IR
dc.date.accessioned1402-10-12T02:00:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-01-02T02:01:17Z
dc.date.available1402-10-12T02:00:57Zfa_IR
dc.date.available2024-01-02T02:01:17Z
dc.date.issued2023-08-01en_US
dc.date.issued1402-05-10fa_IR
dc.identifier.citationیاوری, فاطمه, درتاج, فریبرز, قائمی, فاطمه, دلاور, علی. (1402). بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر سبک‌های مقابله‌ای و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانش‌آموزان. مجله علوم پزشکی رازی, 30(5), 0-0.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8036-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1055496
dc.description.abstractمقدمه و هدف: سوگ نابهنجار در نوجوانان اثرات زیادی دارد که منجر به افزایش مشکلات روانشناختی آن‌ها در آینده خواهد شد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر سبک‌های مقابله‌ای و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانش‌آموزان با اختلال سوگ ناشی از کرونا انجام شد. روش کار: در این پژوهش جامعه آماری دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم با اختلال سوگ ناشی از کرونا در شهر یزد در سال ۱۴۰۰ و 1401 بودند. نمونه نیز شامل ۳۰ نفر (۱۵ نفر گروه آزمایش با روش طرحواره درمانی، ۱۵ نفر گروه کنترل) بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر نیز شامل پرسشنامه راهبردهای مقابله با استرس (اندلر و پارکر، ۱۹۹۹) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گرانفسکی و کرایچ، ۲۰۰۱)  بود. مداخله طرحواره درمانی نیز بر اساس طرحواره درمانی یانگ طی 1۰ جلسه متوالی یک ساعته به صورت گروهی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. بر روی گروه کنترل نیز هیچ گونه مداخله‌ای صورت نگرفت. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند، طرحواره درمانی بر راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجانی و سبک مقابله هیجان مدار و اجتنابی در گروه نمونه اثربخش بوده است.  نتیجه گیری: بنابر یافته حاضر  لازم است این روش درمانی برای کاهش آسیب‌ها و نشانگان سوگ نابهنجار با تمرکز بر راهبردهای تنظیم هیجانی و سبک مقابله افراد مورد استفاده قرار گیرد.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectطرحواره درمانیfa_IR
dc.subjectراهبردهای تنظیم شناختی هیجانfa_IR
dc.subjectسبک‌های مقابله‌ایfa_IR
dc.subjectکروناfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleبررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر سبک‌های مقابله‌ای و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانش‌آموزانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار مرکز پیوند و بیماری های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد ممتاز گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue5
dc.citation.spage0
dc.citation.epage0


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد