اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر تحمل پریشانی، درد مزمن و اضطراب ناشی از کرونا در معلمان شهر گرگان
(ندگان)پدیدآور
عقیلی, سید مجتبیاسداله, مهسابابایی, انسیه
نوع مدرک
Textكاربردي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و اهداف: اضطراب یکی از نشانه های مشترک در بیماران دچار اختلال های مزمن تنفسی از جمله کرونا است که از طریق تضعیف سیستم ایمنی بدن بر سلامت و کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذارد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر تحمل پریشانی، درد مزمن و اضطراب ناشی از کرونا در معلمان شهر گرگان در سال 1401 انجام شد.
روش بررسی: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون_پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان پایه سوم شهر گرگان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش تحت درمان متمرکز بر شفقت قرار گرفت و گروه گواه تا پایان پژوهش مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای اضطراب ناشی از کرونا علیزاده فرد و همکاران، درد مک گیل و تحمل پریشانی سیمونز و گاهر بود. دادههای پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که نتایج به صورت کلی نشان داد که بین گروه آزمایش و گواه در میزان تحمل پریشانی، درد مزمن و اضطراب ناشی از کرونا تفاوت معنیدار وجود دارد (0001/0>p). درمان متمرکز بر شفقت عامل مهم و تاثیرگذاری بر افزایش تحمل پریشانی و کاهش درد مزمن و اضطراب ناشی از کرونا در معلمان میباشد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج درمانگران، مشاوران و روانشناسان در کنار سایر روشهای درمانی از روش درمان متمرکز بر شفقت در راستای ارتقای وضعیت روانشناختی معلمان استفاده کنند.
کلید واژگان
درمان متمرکز بر شفقتتحمل پریشانی
درد مزمن
اضطراب ناشی از کرونا
معلم
مديريت درد مزمن
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2023-12-011402-09-10
ناشر
انجمن رژیونال آنستزی و درد ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، گلستان، ایران
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
شاپا
2228-66592322-3324



