| dc.contributor.author | یکرنگ نیا, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمودی, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-10-11T21:18:15Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-01-01T21:18:35Z | |
| dc.date.available | 1402-10-11T21:18:15Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-01-01T21:18:35Z | |
| dc.date.issued | 2023-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-07-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | یکرنگ نیا, محمد, محمودی, علی. (1402). بررسی کفایت طرح تیپ بهسازی مدارس آجری غیرمسلح دو طبقه با روش شاتکریت. مهندسی عمران مدرس, 23(4), 101-114. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2476-6763 | |
| dc.identifier.uri | http://mcej.modares.ac.ir/article-16-65507-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1054446 | |
| dc.description.abstract | نظر به تعداد قابل ملاحظه مدارس مصالح بنایی دو طبقه در کشور و با توجه به تیپ بودن مشخصات تعداد قابل ملاحظهای از این ساختمانها، نیاز به ارائه دستورالعملی به منظور تیپ سازی طرح بهسازی این ساختمانها وجود دارد. در پاسخ به این نیاز، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در سال 1400 اقدام به تدوین دستورالعملی به منظور تیپسازی طرح بهسازی این ساختمانها با روش شاتکریت دیوارهای آجری نمود. در این پژوهش سعی شده است براساس نتایج حاصله از پنج مدرسهی مصالح بنایی غیرمسلح دو طبقه، صحت سنجی طرح تیپ بهسازی مدارس آجری غیرمسلح دو طبقه با روش شاتکریت براساس دستورالعمل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور مورد مطالعه قرار گیرد. بدین منظور، ساختمانهای مورد بررسی در دو حالت سقف انعطافپذیر و دیوارهای فاقد کلاف و سقف صلب و دیوارهای دارای کلاف در نرمافزار ایتبس با استفاده از المان صفحهای و روش تحلیل دینامیکی طیفی، یک بار براساس الزامات دستورالعمل و یک بار بر نشریه 360، با روش شاتکریت بهسازی شدند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که در حالت سقف انعطافپذیر فاقد کلاف، مقاوم سازی بر اساس دستورالعمل سازمان نوسازی مدارس منجر به آسیبپذیری حداقلی ساختمانهای مصالح بنایی مقاوم سازی شده میشود. در حالت سقف صلب دارای کلاف، نتایج گویای آن است که بر اساس این دستورالعمل، درصدی از دیوارهای بهسازی شده و بهسازی نشده در هر راستا آسیبپذیر هستند؛ به گونهای که میانگین درصد دیوارهای آسیبپذیر بر حسب طول نسبی برای طبقه اول در راستای طولی 63 % و در راستای عرضی 38 % و برای طبقه همکف در راستای طولی 56 % و در راستای عرضی 17 % میباشد.
| fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی عمران مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Modares Civil Engineering journal | en_US |
| dc.subject | ساختمانهای مدارس مصالح بنایی دو طبقه | fa_IR |
| dc.subject | بهسازی لرزهای | fa_IR |
| dc.subject | شاتکریت | fa_IR |
| dc.subject | دستورالعمل سازمان نوسازی | fa_IR |
| dc.subject | توسعه و تجهیز مدارس کشور | fa_IR |
| dc.subject | نشریه 360 | fa_IR |
| dc.title | بررسی کفایت طرح تیپ بهسازی مدارس آجری غیرمسلح دو طبقه با روش شاتکریت | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی اصیل (کامل) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 23 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 101 | |
| dc.citation.epage | 114 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-3213-5343 | |