نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرج اللهی, مصطفیfa_IR
dc.contributor.authorعبدی کردانی, علیfa_IR
dc.contributor.authorسرکار, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorشادمان, مجیدfa_IR
dc.date.accessioned1402-10-11T21:16:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-01-01T21:16:51Z
dc.date.available1402-10-11T21:16:31Zfa_IR
dc.date.available2024-01-01T21:16:51Z
dc.date.issued2023-10-01en_US
dc.date.issued1402-07-09fa_IR
dc.identifier.citationفرج اللهی, مصطفی, عبدی کردانی, علی, سرکار, علیرضا, شادمان, مجید. (1402). مدل ریاضی تخصیص بهینه هواپیما به گیتهای اپرون با لحاظ کردن محدودیتهای ایمنی. مهندسی عمران مدرس, 23(4), 7-17.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-52760-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1054441
dc.description.abstractفرودگاه‌ها از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین زیرساخت‌های هر کشور هستند که نقش مهمی در جابجایی بار و مسافر به اقصی‌نقاط جهان ایفا می‌کنند. حفظ و استفاده بهینه از منابع و دارایی‌های فرودگاه از اهداف اصلی مدیران فرودگاه‌ها به شمار می‌رود. از دیگر سو، خطوط هوایی نگاه ویژه‌ای به صرفه‌جویی در زمان، مصرف سوخت، حفظ رضایت‌مندی مسافران و غیره دارند. یکی از منابع مهم در فرودگاه‌های بزرگ دنیا، دروازه یا گیت‌های ترمینال مسافری فرودگاه‌ها هستند که نقش انکارناپذیری در عملکرد بهتر فرودگاه دارند. اختصاص هواپیماها به این گیت‌ها از مسائلی است که از دیرباز موردتوجه محققان رشته تحقیق در عملیات و همچنین فعالان حمل‌ونقل هوایی بوده است. این پژوهش به مسئله تخصیص هواپیما به گیت ترمینال مسافری می¬پردازد. مسأله تخصیص بهینه گیت یک موضوع پیچیده و نیازمند لحاظ کردن پارامترها و متغییر های بسیاری است تا بتوان به نتیجه مطلوب دست یافت. برای حل اینگونه مسائل که معمولا توسط محاسبات دستی امکان پذیر نیست و یا بسیار زمان بر است از الگوریتم¬های فرا ابتکاری استفاده می¬شود. در پژوهش حاضر با ارائه یک مدل ریاضی به همراه قیودی که هرکدام محدودیت¬هایی برای پروازهای فرودگاه به وجود می آورند به ارائه یک روش بهینه¬سازی پرداخته می¬شود که نتایج حاصل از آن گواه بر دقت و کارایی تابع هدف می¬باشد. روش کار مبتنی بر الگوریتم ژنتیک می¬باشد که شامل جمعیت اولیه، انتخاب، ترکیب یا جهش، تولید نسل جدید و دوباره انتخاب است. در حقیقت نوآوری این پژوهش استفاده از الگوریتم ژنتیک در حل مسأله تخصیص گیت با رویکرد ایمنی در عملیات زمینی در فرودگاه است. در این پژوهش از 5 سناریو براساس تغییر در تعداد پروازها و گیت¬ها استفاده شده است. در مجموع زمان های بیکاری در سناریوی اول به میزان 72.75% ، در سناریوی دوم 76.92% ، در سناریوی سوم 82.38% ، در سناریوی چهارم 82.38% و در سناریوی پنجم 79.67% بهبود یافت.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectمدل ریاضیfa_IR
dc.subjectتخصیص گیتfa_IR
dc.subjectاپرونfa_IR
dc.subjectایمنیfa_IR
dc.subjectالگوریتم ژنتیکfa_IR
dc.titleمدل ریاضی تخصیص بهینه هواپیما به گیتهای اپرون با لحاظ کردن محدودیتهای ایمنیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصیل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایرانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue4
dc.citation.spage7
dc.citation.epage17


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد