• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی ویژگی‌های روانشناختی در انتخاب مشاوران مدرسه: یک مطالعه کیفی

    (ندگان)پدیدآور
    عظیمی, داریوشقمری گیوی, حسینرضایی شریف, علیشیخ الاسلامی, علی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: امروزه این انتظار از مشاوران مدرسه وجود دارد که ابزار تحول در مدارس بوده و به بهبود و ارتقاء رشد تحصیلی، فردی/ اجتماعی و شغلی دانش‌آموزان کمک کنند. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگی‌های روانشناختی در انتخاب مشاوران مدرسه انجام گرفت. روش‌ کار: مطالعه حاضر از نوع کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید و متخصصین حوزه مشاوره مدرسه در سطح کشور در سال 1401 بودند که از بین آنها تعداد 11 متخصص و استاد مشاوره مدرسه به شیوه نمونه‌گیری گلوله‌برفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شده و داده‌ها تا رسیدن به اشباع نظری گردآوری و پس از پیاده‌سازی متن مصاحبه‌ها، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به دلیل بعد مسافت و محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، مصاحبه‌ها به صورت غیرحضوری و در بستر فضای مجازی صورت گرفت. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر را می‌توان در چهار دسته بیان کرد؛ دسته اول ویژگی‌های شناختی شامل برخورداری از قدرت تحلیل، خلاقیت و نوآوری، بلوغ عقلی، سلامت روان، بهره‌مندی از هوش بالا و خودکارآمدی بالا؛ دسته دوم ویژگی‌های عاطفی شامل بلوغ عاطفی، مهارت‌های ارتباطی و تعهد و دلبستگی حرفه‌ای؛ دسته سوم ویژگی‌های شخصیتی شامل منظم بودن، بردباری، شجاعت و کرامت؛ و دسته چهارم ویژگی‌های اخلاقی شامل صلاحیت علمی، اخلاقی و شغلی. نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که در راستای ارتقای شایستگی‌های مشاوران مدرسه، توجه به نقش عوامل روانشناختی در انتخاب مشاوران مدرسه که بر کارآمدی خدمات مشاوره‌ای در مدارس تأثیر مثبت دارد، حائز اهمیت می‌باشد.
    کلید واژگان
    روانشناختی
    مشاور
    مدرسه
    تحلیل مضمون.
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2023-08-01
    1402-05-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7806-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1051751

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب