تبیین نقش مراکز رشد دانشگاهی استان مازندران به منظور توسعه پژوهشهای دانشگاهی با رویکرد کارآفرینی
(ندگان)پدیدآور
آهنگر دارابی, مهدیخطیر پاشا, کیومرثیوسفی سعید آبادی, رضا
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: امروزه توسعه پژوهشهای دانشگاهی در راستای کارآفرینی باید باشد و در این راستا مراکز رشد دانشگاهی نقش ویژهای دارند، بنابراین هدف پژوهش بررسی نقش مراکز رشد دانشگاهی به منظور توسعه پژوهشهای دانشگاهی با رویکرد کارآفرینی در دانشگاههای استان مازندران بود.
روش کار:
تدوین مولفه ها، ارزیابی تحلیلی و سنجش اثرگذاری ابعاد مختلف پرسشنامه بر سویه های پژوهش
جامعه آماری بخش کیفی متخصصان، خبرگان و صاحب نظران حوزه کارآفرینی دانشگاهی در مازندارن به تعداد 25 نفر بودند و براساس قانون اشباع به تعداد 15 نفر تعیین و به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کمی نیز از میان کلیه کارکنان شرکتهای فعال در مراکز رشد در دانشگاههای استان مازندران به تعداد 681 نفر بر اساس فرمول کوکران تعداد 246 نفر انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته انکوباتورهای دانشگاهی و توسعه پژوهشهای دانشگاهی با رویکرد کارآفرینی شهرابی (1398) استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که روابط بین تاثیر نقش انکوباتورهای دانشگاهی بر توسعه پژوهشهای دانشگاهی با رویکرد کارآفرینی در دانشگاههای استان مازندران تأیید شد و بین کلیه متغیرها همبستگی معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان بیان داشت که مجموعه مدیریت دانشگاه باید به مراکز رشد دانشگاهی توجه ویژه داشته باشد تا این مراکز با توجه به امکانات ویژه علمی و نزدیکی به مراکز صنعتی و تجاری به عنوان یک نهاد حمایتی و تسهیل کننده به شرکتهای نوپا و رشد بنگاههای کوچک و متوسط دانش بنیان را تسهیل و تسریع کنند.
کلید واژگان
مراکز رشد دانشگاهیتوسعه پژوهش
توسعه کارآفرینی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2023-08-011402-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه ازاد اسلامی، ساری، ایران.استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه ازاد اسلامی، ساری، ایران.
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
شاپا
2228-70432228-7051



