• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 18, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 18, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه میزان حساسیت اخلاقی حرفه ای پرستاران شاغل با دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال ۱۳۹۹

    (ندگان)پدیدآور
    نصیریانی, خدیجهبحری, عهدیهزمانی, نجمهفضل جو, سیده الهام
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    284.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تئوریهای پرستاری
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: ماهیت حرفه­ی پرستاری به گونه­ای است که توانایی حساسیت نسبت به مسائل اخلاقی بسیار حائز اهمیت می­باشد. حساسیت اخلاقی به معنای توانایی تشخیص تعارضات اخلاقی، درک صحیح موقعیت­های اخلاقی و آگاهی از عواقب اخلاقی تصمیمات اتخاذ شده می­باشد.[r1]  از [r2]  آنجاییکه قرار گرفتن در محیط بالین به عنوان یک پرستار و در محیط آموزشی به عنوان یک دانشجوی پرستاری، هر کدام به نحوی می­توانند بر حساسیت اخلاقی حرفه­ای تأثیر بگذارند؛ لذا این مطالعه با هدف مقایسه میزان حساسیت اخلاقی [r3] حرفه­ای پرستاران شاغل با دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال ۱۳۹۹ در  آذر ماه انجام گرفت. روش: در این مطالعه ­ی توصیفی مقطعی ۱۳۰ دانشجوی سال آخر پرستاری و ۱۴۰ پرستار شاغل در بیمارستان­های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به روش در دسترس وارد مطالعه شدند. جمع آوری داده­ها با پرسشنامه­های جمعیت شناختی و حساسیت اخلاقی لوتزن (Lutzen) انجام شد. داده ­ها توسط نرم افزار SPSS نسخه­ ی ۱۶ با شاخص­های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد) و آمار تحلیلی (تی مستقل، آنالیز واریانس یک­طرفه و پیرسون) مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها:میانگین نمره و انحراف معیار حساسیت اخلاقی در پرستاران شاغل (۵۰/۱۱±۰۱/۶۴) و دانشجویان پرستاری (۵۷/۱۳±۴۲/۶۰) از ۱۰۰ بدست آمد که از نظر آماری تفاوت معنی ­دار بود (۰۱/۰P=). در هر دو گروه میانگین نمره­ی حساسیت اخلاقی در حیطه­ ی «صداقت و خیر خواهی» بالاترین نمره و حیطه­ی «استفاده از دانش حرفه­ای» کمترین نمره را داشت.  نتیجه­ گیری: براساس یافته­ ها[r4] ، سطح حساسیت اخلاقی در هر دو گروه دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل متوسط بدست آمد. با توجه به اهمیت حساسیت اخلاقی و تأثیر آن بر روی افزایش کیفیت مراقبتی، لازم است آموزش و نظارت­های لازم در جهت رعایت کدهای اخلاقی پرستاری برای دانشجویان و پرستاران شاغل جهت ارتقاء سطح حساسیت اخلاقی آنان صورت پذیرد[r5] .  
    کلید واژگان
    حساسیت اخلاقی
    اصول اخلاقی
    پرستار
    دانشجوی پرستاری
    پرستاری

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2023-10-01
    1402-07-09
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد،ایران
    دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد،ایران
    دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد،ایران
    دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد،ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-2702-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1043470

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب