طراحی و روانسنجی پرسشنامه چالش های آموزش پرستاری
(ندگان)پدیدآور
نیکبخت نصرآبادی, علیرضاعبادی, عباسفلاحی خشکناب, مسعودنجفی, سهیلیغمائی, فریدهالحانی, فاطمهواعظی, عاطفهسپهری نیا, منصورهشالی, محبوبهنوع مدرک
Textآموزش پرستاری
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: دوره آموزشی پرستاری، با چالش هایی روبرو است که با شناسائی صحیح ممکن است با تمهیداتی ساده و کم هزینه حل شوند. در غیر اینصورت، چالش ها به بحران تبدیل شده و حل آنها دشوار و هزینه آن بسیار خواهد بود. با این وجود، ابزاری برای بررسی چالش های آموزش پرستاری در ایران در دسترس نیست.
روش: این پژوهش یک مطالعه ترکیبی است که در طی دو مرحله انجام گرفت. در مرحله اول، عبارات پرسش نامه با استفاده از مصاحبه کیفی مطالعه، همچنین بررسی متون معتبر و مرتبط با موضوع پژوهش، تدوین شد. در مرحله بعد طی یک مطالعه روش شناختی ویژگی های روانسنجی پرسش نامه با استفاده از روائی های صوری، محتوا (CVR & CVI) و تحلیل عاملی اکتشافی، همچنین پایایی با روش های همسانی درونی و ثبات تعیین شد.
یافته ها: استخر گویه ها شامل 30 عبارت استخراج شد. پس از تعیین روایی صوری، روائی محتوا کیفی و کمی ، تعداد عبارات پرسشنامه به 28 مورد کاهش یافت. نتیجه تحلیل عامل اکتشافی این پرسشنامه، سه عامل شامل "چرخه آموزشی معیوب"، "چالش ساختار آموزشی" و "نادیده گرفتن فراگیر به عنوان عضوی از خانواده آموزش" این سه عامل در مجموع 01/72 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین کردند. ضریب آلفای کرونباخ، 865/0 و ثبات از طریق آزمون مجدد با آزمون همبستگی درون طبقه ای 8/0 بود.
نتیجه گیری: با توجه به روایی و پایایی مطلوب پرسشنامه27 گویه ای چالش های آموزش پرستاری، بکارگیری آن توسط محققین، توصیه می گردد.
کلید واژگان
چالشآموزش پرستاری
روانسنجی
پرسشنامه
ایران
پرستاری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2023-10-011402-07-09
ناشر
انجمن علمی پرستاری ایرانسازمان پدید آورنده
علوم پزشکی تهراندانشگاه علم پزشکی بقیه الله
دانشگاه توانبخشی
دانشگاه علم پزشکی بقیه الله
دانشگاه آزاد اسلامی زنجان
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه علوم پزشکی زنحان
دانشگاه علوم پزشکی زنحان
علوم پزشکی تهران
شاپا
1735-70121735-9074




