نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاحمد یاریfa_IR
dc.contributor.authorسید محمد شبیریfa_IR
dc.contributor.authorمهدیه رضائیfa_IR
dc.contributor.authorعلیرضا حمیدیهfa_IR
dc.date.accessioned1402-08-19T19:09:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-11-10T19:09:42Z
dc.date.available1402-08-19T19:09:42Zfa_IR
dc.date.available2023-11-10T19:09:42Z
dc.date.issued2023-06-25en_US
dc.date.issued1402-04-04fa_IR
dc.date.submitted2023-04-03en_US
dc.date.submitted1402-01-14fa_IR
dc.identifier.citationاحمد یاری, سید محمد شبیری, مهدیه رضائی, علیرضا حمیدیه. (1402). عوامل مؤثر بر مدل ارتقاء سواد ریسک‌های سلامت، ایمنی و محیط زیست. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 11(1), 57-40. doi: 10.22037/iipm.v11i1.41735fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/iipm.v11i1.41735
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/41735
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1041043
dc.description.abstractسابقه و هدف: هدف تحقیق عوامل مؤثر بر مدل ارتقاء سواد ریسک‌های سلامت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) است. سازمان‌ها بدون کارکنان سالم و ایمن نمی‌توانند کار کنند. سواد سلامت به این موضوع پرداخته است که آیا فرد با الزامات پیچیده ارتقاء و حفظ سلامت در جامعه مدرن همخوانی دارد یا خیر. روش کار: محقق با به‌کارگیری رویکرد مرور نظام‌مند و فراترکیب، به تحلیل نتایج و یافته‌های محققین قبلی دست‌زده و با انجام گام‌های 7گانه روش ساندلوسکی و باروسو، به شناسایی عوامل مؤثر پرداخته است. از بین 556 مقاله، 55 مقاله بر اساس روش CASP انتخاب شد همچنین روایی تحلیل با مقدار ضریب کاپا 0.711 تائید گردید. در این زمینه به‌منظور سنجش پایایی و کنترل کیفیت، از روش رونوشت استفاده گردید که مقدار آن برای شاخص‌های شناسایی‌شده در سطح توافق عالی شناسایی شد. نتایج حاصل از تحلیل داده‌های گردآوری شده در نرم‌افزار MAXQDA منتج به شناسایی 84 کد اولیه در 16 مقوله در 5 بعد شد. یافته‌ها: درنهایت ابعاد 5گانه برنامه‌ریزی، مفاهیم توسعه سواد، اجرایی سازی آموزش، ارزیابی و بازنگری به‌عنوان ابعاد تأثیرگذار بر روی سواد ریسک‌های سلامت، ایمنی و محیط‌زیست شناسایی شد. نتیجه‌گیری: سازمان‌ها می‌توانند با تمرکز بر روی این عوامل در راستای ارتقا سواد ریسک‌های HSE به‌عنوان یکی از عوامل پیشگیرانه و بهبوددهنده تصمیم‌گیری در میان کارکنان خود اقدام نمایند. آنچه می‌توان از مقوله‌ها و ابعاد برداشت نمود، عدم امکان ارتقا متوازن و متناسب سواد ریسک‌های HSE در یک سازمان توسط یک فرد و یک بخش و حتی خود سازمان به‌تنهایی است. ارتقا سواد ریسک‌های HSE درگرو توجه و مساعدت عوامل فرا سازمانی، سازمانی و فردی است. به این مقاله، به صورت زیر استناد کنید: Yari A, Shobeiri SM, Rezaei M, Hamidieh A. Factors Affecting Health, Safety and Environmental Risk Literacy Promotion Model. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat. 2023;11(1):40-57. Doi: 10.22037/iipm.v11i1.41735fa_IR
dc.format.extent951
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/iipm.v11i1.41735
dc.subjectrisk; health; safety and environment; health literacy; safety literacy; environmental literacyfa_IR
dc.subjectریسک؛ سلامت؛ ایمنی و محیط‌زیست؛ سواد سلامت؛ سواد ایمنی؛ سواد محیط¬زیستfa_IR
dc.titleعوامل مؤثر بر مدل ارتقاء سواد ریسک‌های سلامت، ایمنی و محیط زیستfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentرشته آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue1
dc.citation.spage57
dc.citation.epage40


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد