تأثیر تمرینات تناوبی با شدت بالا به همراه سیترات سدیم بر بیان PGC-1α و Nrf2 در عضله نعلی رتها
(ندگان)پدیدآور
نبیل پور, مقصودسیفی, فرنازپور رحیم, آمنهنوع مدرک
Textپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشزمینه و هدف: تمرینات HIIT در افزایش بیان گیرنده فعالکننده تکثیرپروکسیزوم گاما همفعالساز آلفا (PGC-1α) و فاکتور هستهای اریتروئید 2 مرتبط با فاکتور 2 (Nrf2) نقش دارند. هدف از مطالعه حاضر تأثیر تمرینات تناوبی با شدت بالا به همراه سیترات سدیم بر بیان PGC-1α و Nrf2 در عضله نعلی رتها بود.
مواد و روش کار: این پژوهش مداخلهای با 24 رت صحرایی نر سفید سهماهه در سه گروه کنترل، تمرینات HIIT و تمرینات HIIT +مکمل سیترات تقسیم شدند و نسبت به وزنشان، همسانسازی شدند. رتهای دو گروه تمرین و تمرین+ مکمل به مدت 8 هفته و 5 روز در هفته تمرینات تناوبی را به ترتیب با دامنه شدت 50 و 90 درصد حداکثر سرعت دویدن بر روی تردمیل اجرا کردند. رتهای گروه تمرین+ مکمل علاوه بر اجرای تمرین، روزانه 15 میلیمول/ لیتر از مکمل سیترات سدیم را بهصورت محلول در آب دریافت کردند. بیان PGC-1α و Nrf2 از طریق وسترن بلات در عضله نعلی اندازهگیری شد. تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی در نرمافزار SPSS در سطح معناداری پنجصدم انجام گرفت. همچنین کوهن برای مقایسه گروهها از اندازه اثر D استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بیان پروتئین PGC-1α و Nrf2 در گروه تمرین و گروه تمرین + سیترات نسبت به گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (001/ 0p=). همچنین مکملیاری سیترات سدیم توانست تأثیر معناداری در گروه تمرین + سیترات در مقایسه با گروه تمرین داشت باشد (001/ 0p=).
بحث و نتیجهگیری: تمرینات HIIT بیان PGC-1α و Nrf2 را افزایش دهد. و مکملیاری سیترات سدیم پیش از تمرینات HIIT میتواند در افزایش بیان PGC-1α و Nrf2 اثرات تأثیر مضاعف ایجاد کند.
کلید واژگان
سیترات سدیمHIIT
NRF2
PGC-1α
فیزیولوژی ورزشی
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2023-09-011402-06-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراندانشیار گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران (نویسنده مسئول)
دانشیار گگروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران




