اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی کودکان به شیوه بازی توام با مداخلات فراتشخیصی مشکلات هیجانی مادران بر کیفیت خواب و نشانگان روانشناختی کودکان دچار اختلال یادگیری
(ندگان)پدیدآور
باغبان باغستان, الهامشهابیزاده, فاطمهجعفرطباطبایی, تکتم ساداتنوع مدرک
Textمقاله اصیل پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: ارتقای کارکردهای اجرایی از طریق بازی از راههای بهبود یادگیری کودکان دچار مشکلات یادگیری است که اثربخشی قطعی آن نیاز به بررسی بالینی دارد. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی کودکان به شیوه بازی توام با مداخلات فراتشخیصی مشکلات هیجانی مادران بر اضطراب، افسردگی و کیفیت خواب این کودکان بود.
روش تحقیق: این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری (دوماهه) بر روی 42 کودک 7 تا 9 ساله در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل انجام شد. گروههای آزمایش یک و دو تحت آموزش کارکردهای اجرایی به شیوهی بازی قرار گرفتند. همچنین به مادران کودکان گروه آزمایش 2 پروتکل یکپارچه مداخلات فراتشخیصی آموزش داده شد و مادران گروه آزمایشی اول به عنوان گروه کنترل مادران آموزشی دریافت نکردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 25 با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با رعایت پیشفرضهای آماری در سطح معنیداری (05/0α=) تحلیل شد.
یافتهها: در متغیر کیفیت خواب در مرحله پیگیری و پسآزمون (0/001>P) و متغیرهای اضطراب مرحله پسآزمون (0/04P=) و پیگیری (0/05P=) و در متغیر افسردگی (0/001>P) بین گروههای مداخله و کنترل تفاوت معنیدار بود و مداخله باعث ارتقای کیفیت خواب کودکان و بهبود شاخصهای اضطراب و افسردگی در هر دو گروه مداخله شده بود که این تأثیر در گروه کودکان و مادران بیشتر بود (0/001>P).
نتیجهگیری: آموزش کارکردهای اجرائی بهشیوه بازی با مداخلات فراتشخیصی مشکلات هیجانی مادران، بر نشانگان روانشناختی و کیفیت خواب کودکان با اختلال یادگیری مؤثر بود که میتواند بخشی از برنامه آموزشی دستاندرکاران آموزشوپرورش برای حل این مشکلات باشد.
کلید واژگان
آموزش کارکردهای اجرایی کودکانبازی
مداخله فراتشخیصی
کیفیت خواب
اضطراب
افسردگی
روانشناسی کودک
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2023-06-011402-03-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بیرجندسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایراندانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
شاپا
160721972423-6152




