نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسلیمانی, ربابهfa_IR
dc.contributor.authorنجفی چکوسری, محدثهfa_IR
dc.contributor.authorپاینده, شیماfa_IR
dc.contributor.authorصفری, سمانهfa_IR
dc.contributor.authorاسلام‌دوست-سیاه اسطلخی, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1402-06-13T17:30:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-09-04T17:30:35Z
dc.date.available1402-06-13T17:30:35Zfa_IR
dc.date.available2023-09-04T17:30:35Z
dc.date.issued2023-06-01en_US
dc.date.issued1402-03-11fa_IR
dc.identifier.citationسلیمانی, ربابه, نجفی چکوسری, محدثه, پاینده, شیما, صفری, سمانه, اسلام‌دوست-سیاه اسطلخی, فاطمه. (1402). بررسی ارتباط هوش هیجانی و کیفیت خواب در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی: یک مطالعه مقطعی مبتنی بر وب. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 32(2), 128-139. doi: 10.32598/JGUMS.32.2.1903.2fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32598/JGUMS.32.2.1903.2
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-2558-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1030853
dc.description.abstractزمینه هوش هیجانی به‌عنوان توانایی درک احساسات در خود و دیگران، زمینه‌ساز موفقیت در عرصه‌های مختلف شناخته شده است.  هدف هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و کیفیت خواب در دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه بود.  روش‌ها این مطالعه مقطعی بر روی 284 نفر از دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر رشت در سال 1398 تا 1399 که به روش خوشه‌ای انتخاب شدند، انجام گرفت. 3 پرسش‌نامه شامل؛ پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی، هوش هیجانی بار-‌اون و کیفیت خواب پیتسبورگ به‌صورت آنلاین توسط شرکت‌کنندگان تکمیل شدند و داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 22، از‌طریق ضریب همبستگی اسپیرمن و مدل رگرسیون لجستیک چندگانه آنالیز شدند. یافته‌ها میانگین سنی شرکت‌کنندگان 0/95±13/94 سال و میانگین معدل سال قبل آن‌ها 0/89±19/61 بود. میانگین نمره کل هوش هیجانی و کیفیت خواب دانش‌آموزان به ترتیب 42/82±334/95 و 3/20±4/71 بود. همبستگی منفی معنی‌داری بین نمره کل هوش هیجانی و کیفیت خواب ( r=-0/427,0/001>P) وجود داشت. 31 درصد از افراد کیفیت خواب نامطلوب داشتند (فاصله اطمینان 95 درصد: 36/6-25/7 درصد) و رگرسیون لجستیک چند‌متغیره نشان‌دهنده رابطه معکوس بین کیفیت خواب نامطلوب و نمره هوش هیجانی بود (نسبت شانس 98/0، 001/0>‌P). متغیرهای جمعیت‌شناختی با کیفیت خواب ارتباطی نداشتند (0/05<‌P).  نتیجه‌گیری حدود یک‌سوم از دانش‌آموزان دختر از کیفیت خواب نامطلوب برخوردار بودند. ارتباط معنی‌داری بین کیفیت خواب و هوش هیجانی وجود داشت. بدین‌صورت که کیفیت خواب نامطلوب با نمره هوش هیجانی پایین‌تری همراه بود.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32598/JGUMS.32.2.1903.2
dc.subjectهوش هیجانیfa_IR
dc.subjectکیفیت خوابfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزانfa_IR
dc.subjectدخترانfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleبررسی ارتباط هوش هیجانی و کیفیت خواب در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی: یک مطالعه مقطعی مبتنی بر وبfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم شناختی، رفتاری و اعتیاد کاوش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، رشت، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم شناختی، رفتاری و اعتیاد کاوش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، رشت، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم شناختی، رفتاری و اعتیاد کاوش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، رشت، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم شناختی، رفتاری و اعتیاد کاوش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، رشت، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم شناختی، رفتاری و اعتیاد کاوش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، رشت، ایران.fa_IR
dc.citation.volume32
dc.citation.issue2
dc.citation.spage128
dc.citation.epage139


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد