نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاحمدی, حامدfa_IR
dc.contributor.authorنوراللهی, مجتبیfa_IR
dc.contributor.authorسلیمانی, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorبی‌طرف, احسانfa_IR
dc.date.accessioned1402-06-13T17:30:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-09-04T17:30:02Z
dc.date.available1402-06-13T17:30:01Zfa_IR
dc.date.available2023-09-04T17:30:02Z
dc.date.issued2023-03-01en_US
dc.date.issued1401-12-10fa_IR
dc.identifier.citationاحمدی, حامد, نوراللهی, مجتبی, سلیمانی, محمدرضا, بی‌طرف, احسان. (1401). بررسی تأثیر مولفه‌های آسایش حرارتی محیط بر عملکرد شناختی دانشجویان مبتنی بر تحلیل عامل خستگی (نمونه پژوهی دانشجویان معماری دانشگاه‌های شهر ایلام). مجله ارگونومی, 10(4), 250-258.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1960
dc.identifier.issn2345-5365
dc.identifier.urihttp://journal.iehfs.ir/article-1-935-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1030834
dc.description.abstractاهداف: محیط‌هایی که ساخته‌ی دست انسان‌ها هستند می‌توانند اثرات منفی و مثبتی بر کره‌ی زمین بگذراند. یکی از مصنوع‌های دو جنبه‌ای، ساخت و ساز بناهایی برای زندگی مردم است، ساختمان‌سازی‌هایی که به صورت بی‌قاعده و به سرعت در حال ساخت هستند، به مصرف بی‌رویه‌ی منابع فسیلی و به اتلاف انرژی منجر می‌شوند. بنابراین یکی از مهم‌ترین مواردی که در طراحی یک ساختمان مهم است، تأمین آسایش حرارتی آن می‌باشد؛ آسایشی که تأثیر مستقیم بر عملکرد شناختی انسان‌ها دارد. در این پژوهش علاوه بر مبحث آسایش حرارتی به خستگی در کلاس درس که یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در عملکرد شناختی دانشجویان است پرداختیم. روش ‌‌‌کار: در این پژوهش به بررسی و مقایسه‌ی عملکرد شناختی افراد در محدوده‌ی آسایش حرارتی و محدوده‌ی پیشنهادی استاندارد اشری (American Society of Heating, Refrigerating and Air Conditioning Engineers) ASHERI پرداخته شد. برای بررسی عملکرد آنان در محدوده‌های مختلف دمایی، ۲۲۰ نفر از دانشجویان رشته‌ی معماری دانشگاه‌های شهر ایلام با روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. وضعیت آسایش حرارتی، عملکردهای شناختی و خستگی افراد پس از اندازه‌گیری عوامل محیطی از طریق پرسش‌نامه و نرم‌افزارهای استاندارد عملکرد شناختی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌ها: علاوه بر آسایش حرارتی که ارتباط مستقیم بر روی عملکرد شناختی دانشجویان دارد، گذر زمان نیز از این قاعده مستثنی نیست، به بیان دیگر عملکرد شناختی دانشجویان برگفته شده از آسایش حرارتی و گذر زمان است که تأثیر مستقیم در بازدهی علمی، ذهنی و همچنین بازدهی عملی آنان دارد پس از بررسی داده‌ها در این خصوص به نتایج معنی‌داری رسیدیم که بیانگر بیشترین بازدهی دانشجویان در شرایط آسایش حرارتی مناسب و در بازه‌ی زمانی ۶۰ دقیقه ابتدایی شروع عملکرد آنان بوده است. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد، حتی اگر در کلاس درس دانشجویان، آسایش حرارتی کلاس‌ها بر اساس استاندارد ASHERI تأمین شده باشد عملکرد شناختی دانشجویان بعد از گذشت ۶۰ دقیقه از شروع کلاس افت پیدا خواهد کرد.fa_IR
dc.format.extent932
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله ارگونومیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ergonomicsen_US
dc.subjectآسایش حرارتیfa_IR
dc.subjectعملکرد شناختیfa_IR
dc.subjectخستگی در کلاس درسfa_IR
dc.subjectدانشگاهfa_IR
dc.subjectارگونومی شناختیfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر مولفه‌های آسایش حرارتی محیط بر عملکرد شناختی دانشجویان مبتنی بر تحلیل عامل خستگی (نمونه پژوهی دانشجویان معماری دانشگاه‌های شهر ایلام)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه معماری، دانشکده‌ی هنر و معماری، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه معماری، دانشکده‌ی هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه معماری، دانشکده‌ی هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue4
dc.citation.spage250
dc.citation.epage258


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد