نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسام دلیری, میلادfa_IR
dc.contributor.authorیوسف پور, حسینfa_IR
dc.contributor.authorخسروی, حرfa_IR
dc.date.accessioned1402-06-09T16:44:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-08-31T16:44:05Z
dc.date.available1402-06-09T16:44:03Zfa_IR
dc.date.available2023-08-31T16:44:05Z
dc.date.issued2023-05-01en_US
dc.date.issued1402-02-11fa_IR
dc.identifier.citationسام دلیری, میلاد, یوسف پور, حسین, خسروی, حر. (1402). رفتار لرزه ای پایه پل های بتنی پیش ساخته مرکزگرا. مهندسی عمران مدرس, 23(2), 39-57. doi: 10.22034/23.2.3fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/23.2.3
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-57785-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1028147
dc.description.abstractامروزه برای کاهش اثرات منفی ساخت پل ­ها درترافیک شهری، به­ طور فزاینده­ ای از روش­ های ساخت سریع پل استفاده می­ گردد. یک روش برای ساخت سریع پل، پیش ­ساخته نمودن قطعات یا بخش­ هایی از کل پل است. در صورت کاربرد موثر پیش­ تنیدگی در این قطعات، قابلیت مرکزگرایی و امکان بازگشت آن­ ها پس از زلزله به موقعیت اولیه وجود خواهد داشت که منجر به کاهش قابل توجه خسارت و هزینه­ ی تعمیرات پس از زلزله می­ گردد. هدف از مطالعه ­ی حاضر بررسی رفتار لرزه ­ای پایه پل ­های بتنی پیش ­ساخته مرکز­گرا می­باشد که در آن­ ها از تاندون­ های پس­ کشیده­ ی غیر­پیوسته به منظور مرکزگرایی و از فولاد نرمه برای اتلاف انرژی زلزله استفاده می ­شود. یک مدل عددی دو بعدی برای شبیه ­سازی رفتار پایه‌های مزبور در محیط نرم­افزارOpenSees ساخته شد. به ­منظور مطالعه پارامتری عوامل موثر بر پل­ های بتنی با پایه­ های پیش­ ساخته مرکز­گرا، مجموعه­ ای متشکل از 9 پایه سگمنتی با درصد­های مختلف نیروی پیش­ تنیدگی و فولاد نرمه با مقاومت خمشی اسمی یکسان طراحی شدند. این 9 طرح تحت بارگذاری­ های مونوتونیک، چرخه ­ای و دینامیکی تاریخچه زمانی قرار داده شده و رفتار لرزه ­ای آن­ ها مطالعه گردید. نتایج نشان داد که افزایش نسبت نیروی پیش­ تنیدگی به مساحت مقطع بتنی تا حدی مشخص می­ تواند موجب بهبود رفتار سازه ­شود. با این وجود، بعد از این حد، رفتار سازه به طور نامطلوبی تحت اثر نیروی پیش­ تنیدگی قرار می­ گیرد. بر اساس آنالیزهای چرخه­ای و دینامیکی مدل­های بررسی شده در این مطالعه، نسبت بهینه ­ی نیروی پیش ­تنیدگی به مقاومت سطح مقطع بتنی حدود 0.1 تا 0.15 ارزیابی گردید. یافته­ های مطالعه­ ی حاضر می ­تواند در جهت طراحی پل ­های متشکل از این اعضا در مناطق با لرزه­ خیزی بالا مفید واقع گردد.fa_IR
dc.format.extent1525
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/23.2.3
dc.subjectساخت سریع پلfa_IR
dc.subjectپلهای بتنیfa_IR
dc.subjectپایه پلfa_IR
dc.subjectپیش ساختهfa_IR
dc.subjectمرکزگراfa_IR
dc.subjectپیش تنیدهfa_IR
dc.titleرفتار لرزه ای پایه پل های بتنی پیش ساخته مرکزگراfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصیل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue2
dc.citation.spage39
dc.citation.epage57
nlai.contributor.orcid0000-0001-5454-6584


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد