| dc.contributor.author | سام دلیری, میلاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | یوسف پور, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | خسروی, حر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-06-09T16:44:03Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-08-31T16:44:05Z | |
| dc.date.available | 1402-06-09T16:44:03Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-08-31T16:44:05Z | |
| dc.date.issued | 2023-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-02-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سام دلیری, میلاد, یوسف پور, حسین, خسروی, حر. (1402). رفتار لرزه ای پایه پل های بتنی پیش ساخته مرکزگرا. مهندسی عمران مدرس, 23(2), 39-57. doi: 10.22034/23.2.3 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2476-6763 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/23.2.3 | |
| dc.identifier.uri | http://mcej.modares.ac.ir/article-16-57785-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1028147 | |
| dc.description.abstract | امروزه برای کاهش اثرات منفی ساخت پل ها درترافیک شهری، به طور فزاینده ای از روش های ساخت سریع پل استفاده می گردد. یک روش برای ساخت سریع پل، پیش ساخته نمودن قطعات یا بخش هایی از کل پل است. در صورت کاربرد موثر پیش تنیدگی در این قطعات، قابلیت مرکزگرایی و امکان بازگشت آن ها پس از زلزله به موقعیت اولیه وجود خواهد داشت که منجر به کاهش قابل توجه خسارت و هزینه ی تعمیرات پس از زلزله می گردد. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی رفتار لرزه ای پایه پل های بتنی پیش ساخته مرکزگرا میباشد که در آن ها از تاندون های پس کشیده ی غیرپیوسته به منظور مرکزگرایی و از فولاد نرمه برای اتلاف انرژی زلزله استفاده می شود. یک مدل عددی دو بعدی برای شبیه سازی رفتار پایههای مزبور در محیط نرمافزارOpenSees ساخته شد. به منظور مطالعه پارامتری عوامل موثر بر پل های بتنی با پایه های پیش ساخته مرکزگرا، مجموعه ای متشکل از 9 پایه سگمنتی با درصدهای مختلف نیروی پیش تنیدگی و فولاد نرمه با مقاومت خمشی اسمی یکسان طراحی شدند. این 9 طرح تحت بارگذاری های مونوتونیک، چرخه ای و دینامیکی تاریخچه زمانی قرار داده شده و رفتار لرزه ای آن ها مطالعه گردید. نتایج نشان داد که افزایش نسبت نیروی پیش تنیدگی به مساحت مقطع بتنی تا حدی مشخص می تواند موجب بهبود رفتار سازه شود. با این وجود، بعد از این حد، رفتار سازه به طور نامطلوبی تحت اثر نیروی پیش تنیدگی قرار می گیرد. بر اساس آنالیزهای چرخهای و دینامیکی مدلهای بررسی شده در این مطالعه، نسبت بهینه ی نیروی پیش تنیدگی به مقاومت سطح مقطع بتنی حدود 0.1 تا 0.15 ارزیابی گردید. یافته های مطالعه ی حاضر می تواند در جهت طراحی پل های متشکل از این اعضا در مناطق با لرزه خیزی بالا مفید واقع گردد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1525 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی عمران مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Modares Civil Engineering journal | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/23.2.3 | |
| dc.subject | ساخت سریع پل | fa_IR |
| dc.subject | پلهای بتنی | fa_IR |
| dc.subject | پایه پل | fa_IR |
| dc.subject | پیش ساخته | fa_IR |
| dc.subject | مرکزگرا | fa_IR |
| dc.subject | پیش تنیده | fa_IR |
| dc.title | رفتار لرزه ای پایه پل های بتنی پیش ساخته مرکزگرا | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی اصیل (کامل) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | fa_IR |
| dc.citation.volume | 23 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 39 | |
| dc.citation.epage | 57 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-5454-6584 | |