• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 31, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 31, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه تاثیر آموزش گروهی حضوری و مجازی بر کیفیت زندگی زنان یائسه: کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی

    (ندگان)پدیدآور
    رضایی, محدثهتیزنوبیک, آزیتاکهن, شهنازتاپاک, لیلیآقابابایی, سودابه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.301 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش گروهی حضوری و مجازی بر کیفیت زندگی زنان یائسه انجام شد. مواد و روش‌ها: این کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی برروی 96 نفر از زنان یائسه تحت پوشش مراکز خدمات سلامت شهر اصفهان در سال 1401-1400 انجام شد، زنان به صورت تصادفی در دو گـروه آموزش حضوری و مجازی (48 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شـامل پرسشـنامه­های ویژگی‌های جمعیت­شناختی و کیفیت زندگی زنان یائسه بود. هردو نوع آموزش حضوری و مجازی  به صورت گروهی هفتگی طی 4 هفته توسط پژوهشگر برگزار شد. داده‌ها قبل و 4هفته بعد از مداخله جمع­آوری  و در نرم‌افزار  SPSS بـه کمـک آزمونهای توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی­داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین نمره کل کیفیت زندگی یائسگی پس از مداخله در گروه آموزش مجازی (32/29±72/04) بود و کاهش معنی­دار آماری نسبت به قبل از مداخله نشان داد (001/0>P)، در گروه آموزش حضوری (27/46±73/02) بود و در این گروه نیز کاهش معنی­دار آماری نسبت به قبل از مداخله مشاهده شد (001/0>P).   میانگین نمرات سایرحیطه­های کیفیت زندگی در هر دو گروه آموزش مجازی و گروهی نسبت به قبل از مداخله کاهش معنی­دار آماری داشتند (001/0>P). پس از مداخله میانگین نمرات کیفیت زندگی بین دوگروه تفاوت معنی­دار آماری نشان نداد (05/0P)، در گروه آموزش حضوری (27/46±73/02) بود و در این گروه نیز کاهش معنی­دار آماری نسبت به قبل از مداخله مشاهده شد (001/0>P).   میانگین نمرات سایرحیطه­های کیفیت زندگی در هر دو گروه آموزش مجازی و گروهی نسبت به قبل از مداخله کاهش معنی­دار آماری داشتند (001/0>P). پس از مداخله میانگین نمرات کیفیت زندگی بین دوگروه تفاوت معنی­دار آماری نشان نداد (05/0P).   میانگین نمرات سایرحیطه­های کیفیت زندگی در هر دو گروه آموزش مجازی و گروهی نسبت به قبل از مداخله کاهش معنی­دار آماری داشتند (001/0>P). پس از مداخله میانگین نمرات کیفیت زندگی بین دوگروه تفاوت معنی­دار آماری نشان نداد (05/0P). پس از مداخله میانگین نمرات کیفیت زندگی بین دوگروه تفاوت معنی­دار آماری نشان نداد (05/0
    کلید واژگان
    آموزش حضوری
    آموزش مجازی
    کیفیت زندگی
    یائسگی
    مامایی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2023-05-01
    1402-02-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان

    شاپا
    2676-5748
    URI
    http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2512-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1027703

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب