• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 34, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 34, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مهارت‌های مطالعه و عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

    (ندگان)پدیدآور
    صابری, حسنحیدری, علیمحمدپور, مرضیهخلخالی, حمیدرضامسعودی, سیما
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    427.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیش‌زمینه و هدف: مهارت‌های مطالعه از عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان است و عملکرد آن‌ها در دوران تحصیل با موفقیت شغلی آینده آن‌ها ارتباط دارد. این مطالعه باهدف بررسی مهارت‌های مطالعه و عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و عوامل مؤثر بر آن‌ها انجام شد. مواد و روش کار: در این مطالعه مقطعی 267 دانشجوی رشته پزشکی شرکت کردند که با نمونه‌برداری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شده بودند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه مهارت‌های مطالعه استفاده شد. دانشجویان بر اساس معدلشان، به دو گروه با عملکرد تحصیلی «متوسط و خوب» و «ضعیف» طبقه‌بندی شدند. میانگین و انحراف معیار نمرات مهارت‌های مطالعه و همچنین نسبت دانشجویان با مهارت‌های مطالعه خوب، متوسط و ضعیف برآورد شد. عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی با تحلیل رگرسیون لجستیک تعیین شدند. یافته‌ها: در این مطالعه، 51% از دانشجویان عملکرد تحصیلی «متوسط و خوب» داشته و مهارت مطالعه 5/71 درصد آن‌ها متوسط بود. دانشجویان بیشترین نمرات را در مهارت‌های «سازمان‌دهی اطلاعات»، «مدیریت زمان» و «تمرکز و حافظه» و کمترین نمرات را در مهارت‌های «انگیزش و نگرش» و «نگارش» کسب کردند. مهارت‌های مطالعه با جنسیت، تحصیلات پدر، مقطع تحصیلی و سن رابطه داشت. عملکرد تحصیلی با دختر بودن (97/4-56/1: CI95%، 79/2= OR)، متأهل بودن (98/17-22/1: CI95%، 69/4= OR)، مدیریت زمان (29/1-05/1: CI95%، 16/1= OR) و آمادگی امتحان (24/1-01/1: CI95%، 12/1= OR) رابطه داشت. بحث و نتیجه‌گیری: عملکرد تحصیلی و مهارت‌های مطالعه دانشجویان پزشکی در سطح متوسطی قرار دارد. لازم است بهبود مهارت‌های مطالعه و شناسایی دیگر عوامل مؤثر عملکرد تحصیلی مورد توجه مسئولین دانشگاه‌ها قرار گیرد.  
    کلید واژگان
    عملکرد تحصیلی
    دانشجویان پزشکی
    مهارت‌های مطالعه
    ارومیه
    عمومى

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2023-05-01
    1402-02-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه فیزیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
    دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
    کارشناس ارشد آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
    استاد، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، پژوهشکده تحقیقات بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
    استادیار، مرکز تحقیقات نفرولوژی و پیوند کلیه، پژوهشکده تحقیات بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)

    شاپا
    2717-008X
    URI
    http://umj.umsu.ac.ir/article-1-5890-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1026181

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب