• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 18, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 18, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی الگوی ارتقای قدرت‌درونی ایگو بر اساس سبک‌های تصمیم‌گیری و تحمل‌پریشانی هیجانی با میانجی‌گری ذهن‌آگاهی در دانشجویان پرستاری

    (ندگان)پدیدآور
    یوسفی, فاطمهصفرزاده, سحر
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: دانشجویان پرستاری که در شرایط بحرانی مجبور به تصمیم­ گیری بر بالین بیمار هستند، برای گذراندن دوران دانشجویی و موفقیت شغلی به قدرت­ درونی ایگوی مطلوبی نیاز دارند. از این رو هدف از مطالعه حاضر بررسی الگوی ارتقای قدرت­ درونی ایگو بر اساس سبک­های تصمیم­ گیری و تحمل پریشانی هیجانی با میانجی­گری ذهن­آگاهی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است که در سال تحصیلی 1401-1400 انجام گرفت. روش کار: این پژوهش از نوع همبستگی با استفاده ازمدل­یابی علّی و از نوع مدل‌یابی معادلات­ ساختاری بود. جامعه­ آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 1401-1400 می­باشند. نمونه مطالعه حاضر شامل 220 نفر بودند که با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه­ های قدرت­درونی ایگو لوئیس و دینگلی و همکاران (2003)، پرسشنامه سبک­های تصمیم ­گیری اسکات و بروس (1995)، پرسشنامه تحمل ­پریشانی هیجانی سیمونز و گاهر (2005)، و مقیاس ذهن­آگاهی براون و رایان (2003)، استفاده شد. جهت تحلیل داده­ ها از همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار SPSS-23 و AMOS-23 استفاده شد. یافته ­ها: نتایج آماری نشان­داد که سبک­های تصمیم ­گیری شهودی، وابسته، اجتنابی و ذهن­آگاهی بر قدرت­درونی ایگو اثرمستقیم دارد و سبک­های تصمیم­ گیری منطقی، شهودی، اجتنابی و تحمل­پریشانی هیجانی بر ذهن­آگاهی اثرمستقیم دارد (01/0>p). هم­چنین نتایج حاکی از معنی­داری مسیر غیرمستقیم سبک­های تصمیم ­گیری منطقی، شهودی، اجتنابی و تحمل­ پریشانی هیجانی به قدرت­درونی ایگو با نقش­ میانجی­گری ذهن ­آگاهی دانشجویان پرستاری می­ باشد (01/0>p).  نتیجه ­گیری: نتایج این تحقیق نشان­داد مدل نهایی پژوهش، با داده­های گردآوری شده برازش دارد. لذا توجه مراکز آموزش و پروش و مراکز آموزش عالی به نقش عوامل مؤثر در ارتقای قدرت درونی ایگو و ایجاد پیش­ زمینه سالم شغلی مخصوصاً برای پرستاران از ضروریات این پژوهش است.  
    کلید واژگان
    ایگو
    تصمیم‌گیری
    تحمل‌پریشانی
    ذهن‌آگاهی
    علوم رفتاری و روانی(روانشناسی
    مددکاری و...)

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2023-08-01
    1402-05-10
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی واحداهواز
    دانشگاه آزاد اسلامی واحداهواز

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-2711-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1018651

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب