تعیین اثربخشی بازیدرمانی شناختی – رفتاری در تنظیم هیجان و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال نارسا نویسی
(ندگان)پدیدآور
محمدپور, محمدجهان, فائزهمکوند حسینی, شاهرخمعاضدیان, آمنهنوع مدرک
Textتوانبخشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: تنظیم هیجانی، نقش مهمی در سازگاری تحصیلی دانشآموزان دارد، لذا هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی بازیدرمانی شناختی – رفتاری در تنظیم هیجان و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال نارسانویسی بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. از جامعه آماری که شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایهی دوم ابتدایی مبتلابه اختلال نارسانویسی منطقه یک شهر کرج در سال تحصیلی 1401-1400 بودند،30 به شیوه نمونهگیری در دسترس نفر انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. و به پرسشنامه تنظیم گراس و جان (2003) و سازگاری تحصیلی تروپ و همکاران (1953) پاسخ دادند. گروه آزمایش در 8 جلسه مداخله آموزشی بازیدرمانی شناختی – رفتاری شرکت نمودند، درحالیکه گروه گواه در لیست انتظار بودند. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 22 واز آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده شد.
یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بازیدرمانی شناختی رفتاری موجب بهبود تنظیم هیجان و افزایش سازگاری تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال نارسانویسی شد (01/0>P).
نتیجهگیری: با توجه به مؤثر بودن بازیدرمانی شناختی – رفتاری در بهبود تنظیم هیجان و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال نارسانویسی، پیشنهاد میشود از این روش در کنار برنامههای رسمی مدارس استفاده شود.
کلید واژگان
بازیدرمانی شناختی – رفتاریتنظیم هیجان
سازگاری تحصیلی
اختلال نارسانویسی.
علوم رفتاری و روانی(روانشناسی
مددکاری و...)
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2023-08-011402-05-10
ناشر
انجمن علمی پرستاری ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، سمناناستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان
دانشیار دانشگاه سمنان
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان
شاپا
1735-70121735-9074




