• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 18, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 18, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تعیین اثربخشی بازی‌درمانی شناختی – رفتاری در تنظیم هیجان و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال نارسا نویسی

    (ندگان)پدیدآور
    محمدپور, محمدجهان, فائزهمکوند حسینی, شاهرخمعاضدیان, آمنه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    261.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    توانبخشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: تنظیم هیجانی، نقش مهمی در سازگاری تحصیلی دانش‏آموزان دارد، لذا هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی بازی‌درمانی شناختی – رفتاری در تنظیم هیجان و سازگاری تحصیلی دانش‏آموزان دارای اختلال نارسانویسی بود. روش ­کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. از جامعه آماری که شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه‌ی دوم ابتدایی مبتلابه اختلال نارسانویسی منطقه  یک شهر کرج در سال تحصیلی 1401-1400 بودند،30  به شیوه نمونه‌گیری در دسترس نفر انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. و به پرسشنامه تنظیم گراس و جان (2003) و سازگاری تحصیلی تروپ و همکاران (1953) پاسخ دادند. گروه آزمایش در 8 جلسه مداخله آموزشی بازی‌درمانی شناختی – رفتاری شرکت نمودند، درحالی‌که گروه گواه در لیست انتظار بودند. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 واز آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده شد. یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بازی‌درمانی شناختی رفتاری موجب بهبود تنظیم هیجان و افزایش سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال نارسانویسی شد (01/0>P). نتیجه‌گیری: با توجه به مؤثر بودن بازی‌درمانی شناختی – رفتاری در بهبود تنظیم هیجان و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال نارسانویسی، پیشنهاد می‌شود از این روش در کنار برنامه‌های رسمی مدارس استفاده شود.  
    کلید واژگان
    بازی‌درمانی شناختی – رفتاری
    تنظیم هیجان
    سازگاری تحصیلی
    اختلال نارسانویسی.
    علوم رفتاری و روانی(روانشناسی
    مددکاری و...)

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2023-08-01
    1402-05-10
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان
    استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان
    دانشیار دانشگاه سمنان
    استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-2679-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1018647

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب