مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه کشور ایران و دانشگاه گریفیث
(ندگان)پدیدآور
رخ افروز, داریوشممشلی, لیلارمضانپور, الهامکلانی, لیلانوع مدرک
Textآموزش پرستاری
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: متخصصین با توجه به حساس و مهم بودن برنامه های آموزشی در ایفای بهتر نقش ها و وظایف و همچنین تحقق بخشیدن به اهداف و رسالت های آموزش عالی، انجام مطالعات متعدد برای بررسی و شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه آموزشی را ضروری می دانند.
روش: پس از جستجو در دانشگاه های معتبر جهان، دانشکده پرستاری و مامایی گریفیث با توجه به اینکه رتبه دوم در جهان، رتبه اول در استرالیا برای رشته پرستاری را در سال 2021، رتبه ی برتر Excellence in Research Australia را در سال 2018 و در رتبه بندی شانگهای، رتبه دو را اخذ نموده، جهت مطالعه انتخاب گردید و پژوهش به شیوه توصیفی_ تطبیقی و در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه با استفاده از الگوی بردی انجام شد.
یافته ها: مقایسه فلسفه، دورنما، رسالت هر دو کوریکولوم نشان داد که شباهتهایی با هم دارند و تفاوت فلسفه ها در این است که در ایران تاکید بر مرجعیت علمی، استقلال فراگیر، رویکرد جامع نگر و مشارکت در کار تیمی تاکید دارد ولی در گریفیث بر استفاده از رویکردهای تحقیقاتی پیشرو در جهان و همچنین بر توسعه مراقبت ایمن از نظر فرهنگی تاکید دارد. در دورنما در ایران تاکید بر به حداقل رساندن مرگ ومیر بیماران بدحال می باشد ولی در گریفیث تاکید بر افزایش شهرت بین المللی می باشد. رسالت در ایران تربیت دانش آموختگان جهت ارتقاء مراقبتهای پرستاری بیماران نیازمند مراقبت ویژه، کاهش مرگ و میر و استفاده از نظرات آنها در سیاستگذاری نظام سلامت می باشد ولی کوریکولوم دانشگاه گریفیث دارای رسالت نبود. جایگاه شغلی دانش آموختگان در ایران علاوه بر بخش های ویژه در مراکز غیر مرتبط دیگری لحاظ شده بود ولی در دانشگاه گریفیث بر بخش مراقبت ویژه تمرکز داشت. نحوه پذیرش دانشجو در ایران از طریق کنکور سراسری وزارت بهداشت به صورت روزانه و بین الملل انجام می گردد و نیازی به نمره معتبر زبان نیست در صورتی که در دانشگاه گریفیث نیازی به آزمون ورودی نمی باشد و فقط سابقه کاری و نمره زبان آکادمیک مورد نیاز می باشد. شرایط ادامه تحصیل در ایران به صورتی می باشد که علاوه بر رشته پرستاری، پانزده رشته غیر مرتبط دیگر را هم می توان انتخاب کرد در صورتی که در گریفیث جهت ادامه تحصیل علاوه بر رشته دکترای پرستاری، کارشناسی ارشد پرستاری پیشرفته را هم می توانند انتخاب نمایند.
بحث و نتیجه گیری : وجود سابقه کار در بالین جهت پذیرش دانشجو، استفاده از مراقبت پرستاری مبتنی بر شواهد در بالین، دور ه های پار ه وقت، برنامه ریزی برای دروسی با هدف تربیت هیأت علمی و برگزاری کلا سهای آنلاین میتواند به قوت برنامه آموزشی این دوره در ایران بیفزاید.
کلید واژگان
برنامه درسیکارشناسی ارشد
پرستاری مراقبت ویژه
پرستاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2023-05-011402-02-11
ناشر
انجمن علمی پرستاری ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار آموزش پزشکی، ﮔﺮوه پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماریهای مزمن، داﻧﺸﻜﺪه پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانﮔﺮوه پرستاری ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. گروه پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی گنبد کاووس، گنبد کاووس، ایران.
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
دانشجوی دکترای پرستاری، ﮔﺮوه پرستاری ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. (مربی) گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران.
شاپا
1735-70121735-9074




