نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعباسی, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorشریعت باقری, محمدمهدیfa_IR
dc.date.accessioned1402-05-23T20:08:49Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-08-14T20:08:49Z
dc.date.available1402-05-23T20:08:49Zfa_IR
dc.date.available2023-08-14T20:08:49Z
dc.date.issued2023-03-01en_US
dc.date.issued1401-12-10fa_IR
dc.identifier.citationعباسی, مجید, شریعت باقری, محمدمهدی. (1401). پیش‌بینی نگرش به اعتیاد دانشجویان بر اساس سبک‌های دلبستگی و طرح‌واره‌های هیجانی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(12), 451-460.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8093-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1017750
dc.description.abstractزمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی نگرش به اعتیاد دانشجویان بر اساس سبک­های دلبستگی و طرح واره­های هیجانی انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر یک تحقیق همبستگی از نوع پیش بینی می­باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. که تعداد 250 نفر با روش نمونه­گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه نگرش سنج مواد مخدر (محمدرضایی و همکاران، 1391)، پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسال کولینز و رید  (1990) و مقیاس طرحواره­های هیجانی (لیهی،2002) استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون همبستگی  پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. یافته ­ها: نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن با نگرش نست به اعتیاد رابطه معنی­دار منفی و بین سبک دلبستگی دوسوگرا و اجتنابی با نگرش نست به اعتیاد رابطه معنی­دار مثبت بدست آمد. در طرحواره­های هیجانی بین طرحواره­های نشخوار ذهنی؛ سرزنش ودیدگاه ساده انگارانه با نگرش مثبت نست به اعتیاد رابطه مثبت معنی­دار و بین طرحواره­های خودآگاهی هیجانی؛ گناه؛ غیرقابل کنترل بودن؛ قابل درک بودن؛ تلاش برای منطقی بودن؛ سرزنش؛ تلاش برای منطقی بودن؛ ارزشهای والاتر؛ پذیرش هیجان­ها و توافق با نگرش نسبت به اعتیاد رابطه معنی داری منفی بدست آمد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که ارزش­های والاتر، نشخوار ذهنی، دلبستگی اجتنابی نزدیک به 20 درصد از تغییرات نگرش مثبت نست به اعتیاد را به طور معناداری در دانشجویان تبیین نمایند. نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج پژوهش بدست آمده می­توان گفت سبک­های دلبستگی و طرحواره­های هیجانی نقش مهمی در پیشگیری از گرایش دانشجویان به سوء مصرف موادمخدر دارد.  fa_IR
dc.format.extent665
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectنگرش به اعتیادfa_IR
dc.subjectسبک های دلبستگیfa_IR
dc.subjectطرح واره های هیجانیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleپیش‌بینی نگرش به اعتیاد دانشجویان بر اساس سبک‌های دلبستگی و طرح‌واره‌های هیجانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی بالینی- تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue12
dc.citation.spage451
dc.citation.epage460


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد