آسیب شناسی روانی آموزش مجازی در دوران کرونا در دانشگاه فرهنگیان
(ندگان)پدیدآور
سیاهی اتابکی, علی محمدنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: آموزش مجازی بخش مهمی از آموزش دانشگاهها را به خود اختصاص داده است که آسیبهای روانی آن در دوران شیوع بیماری کووید-19 تاکنون بررسی نشد. لذا هدف این پژوهش با هدف آسیب شناسی آموزش مجازی در دوران کرونا در دانشگاه فرهنگیان در سال 1399-1400 انجام گرفته بود.
روش کار: جامعه آماری در این پژوهش اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شیراز و نمونهگیری به روش هدفمند بود. برای جمعآوری داده از دو نوع ابزار استفاده شد. به منظور شناسایی اولیه نقاط قوت، ضعف، چالشها و فرصتها بر اساس دیدگاه دانشجویان و اساتید از مصاحبه نیمهساختار یافته و به منظور اولویتبندی نقاط قوت، ضعف، چالشها و فرصتها از پرسشنامه محقق ساخته استفاد شده. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست امده از مصاحبهها از طریق کدگذاری موضوعی و تدوین استراتژی نهایی با استفاده از فنون دلفی فازی و نرم افزار FANP صورت گرفت.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که نقاط ضعف آموزش مجازی عبارتند از آماده نبودن زیر ساختهای لازم و سرعت پایین اینترنت، عدم توجه دانشجویان و اساتید به تشکیل به موقع کلاسها و عدم امکان برگزاری دروس عملی در فضای مجازی و نقاط قوت آن افزایش بیسابقه دانش مجازی دانشجویان و اساتید و آشنایی آنها با نرم افزارهای متنوع آموزشی و فرصتها عبارت بودند از برابری آموزشی، استفاده حدکثری از زمان کلاس و ساخته شدن فیلم ها و نرم افزارهای آموزشی جدید و تهدید ها عبارتند از عدم ارتباط عاطفی بین دانشجویان با یکدیگر و با اساتید، نگرانی و استرس دانشجویان از نتایج پایان ترم و عدم نظارت بر روش اجرای صحیح طرحهای آموزشی.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت که مسئولین و دستاندرکاران دانشگاهها باید توجه ویژهای به بهبود زیرساختهای لازم توسعه فضای مجازی در مجامع علمی داشته باشند.
کلید واژگان
آسیب شناسیآموزش مجازی
دانشگاه فرهنگیان
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2022-01-011400-10-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایرانشاپا
2228-70432228-7051




