نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرج الهی, امیرحمزهfa_IR
dc.contributor.authorرستمی, محسنfa_IR
dc.contributor.authorهاشمی نسب, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorلک, مجتبیfa_IR
dc.contributor.authorشجاعیان, افشینfa_IR
dc.date.accessioned1402-04-20T20:14:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-07-11T20:14:02Z
dc.date.available1402-04-20T20:14:00Zfa_IR
dc.date.available2023-07-11T20:14:02Z
dc.date.issued2023-05-22en_US
dc.date.issued1402-03-01fa_IR
dc.date.submitted2022-05-02en_US
dc.date.submitted1401-02-12fa_IR
dc.identifier.citationفرج الهی, امیرحمزه, رستمی, محسن, هاشمی نسب, محمدرضا, لک, مجتبی, شجاعیان, افشین. (1402). بررسی عددی تاثیر شرایط عملیاتی مختلف بر عملکرد هواپیمای بدون سرنشین با سیستم پیشرانش پیل سوختی به‌کمک روش طراحی آزمایش. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 55(3), 6-6. doi: 10.22060/mej.2023.21358.7437fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2023.21358.7437
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_5125.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1005098
dc.description.abstractدر پژوهش حاضر به مطالعه تاثیر شرایط عملکردی مختلف بر راندمان یک پهپاد با پیشرانش پیل سوختی غشای پلیمری با استفاده از روش طراحی آزمایش پرداخته شده‌است.بدین منظور ضمن طراحی یک سیکل ترمودینامیکی بر مبنای مطالعات گذشته،استک پیل سوختی مفروض به‌صورت صفربعدی شبیه‌سازی و مدل عددی اعتبارسنجی شده‌است.در ادامه معادلات ترمودینامیکی حاکم برای کلیه اجزای سیکل نوشته شده و راندمان استک پیل سوختی و سیستم محاسبه گردیده‌است.به‌منظور بررسی تاثیر شرایط عملیاتی مختلف بر راندمان پیل سوختی و سیستم و بهینه‌سازی، روش رویه پاسخ و طرح مرکب مرکزی مورد استفاده قرار گرفته‌است. بدین منظور ارتفاع عملیاتی، فشار کاری و نرخ استوکیومتری کاتد به‌عنوان پارامترهای مستقل ورودی و راندمان استک پیل سوختی و کل سیکل ترمودینامیکی به‌عنوان پاسخ درنظر گرفته شده‌اند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که افزایش فشار کاری سبب افزایش راندمان استک پیل سوختی و سیکل به ترتیب به میزان٪5/3 و ٪5/14 می‌شود. از سوی دیگر هرچند افزایش استوکیومتری کاتد بهبود عملکرد پیل سوختی را درپی دارد،اما سبب کاهش شدید (حداکثر ٪6/30) راندمان سیکل می‌گردد. بررسی تاثیر ارتفاع عملیاتی بیانگر این نتیجه است که اثرات افزایش ارتفاع برراندمان پیل سوختی قابل صرفنظر است، اما با افزایش ارتفاع عملیاتی راندمان سیکل بیش از ٪30 کاهش می‌یابد برمبنای نتایج این مطالعه در هر ارتفاع عملیاتی برای یک پهپاد،بیشترین راندمان زمانی حاصل می‌شود که فشار کاری در کران بالا و نرخ استوکیومتری کاتد در کران پایین قرار گیرند.fa_IR
dc.format.extent2077
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2023.21358.7437
dc.subjectپیل سوختی غشای پلیمریfa_IR
dc.subjectهواپیمای بدون سرنشینfa_IR
dc.subjectارتفاع پروازfa_IR
dc.subjectطراحی آزمایشfa_IR
dc.subjectروش رویه پاسخfa_IR
dc.subjectپیل های سوختیfa_IR
dc.titleبررسی عددی تاثیر شرایط عملیاتی مختلف بر عملکرد هواپیمای بدون سرنشین با سیستم پیشرانش پیل سوختی به‌کمک روش طراحی آزمایشfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه امام علیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک. دانشگاه صنعتی امیرکبیرfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه امام علیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه امام علیfa_IR
dc.citation.volume55
dc.citation.issue3
dc.citation.spage6
dc.citation.epage6
nlai.contributor.orcid0000-0001-9201-1871


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد