نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبرزگری, محمد مهدیfa_IR
dc.contributor.authorپهنابی, امیرحسینfa_IR
dc.date.accessioned1402-04-20T20:09:34Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-07-11T20:09:35Z
dc.date.available1402-04-20T20:09:34Zfa_IR
dc.date.available2023-07-11T20:09:35Z
dc.date.issued2023-05-22en_US
dc.date.issued1402-03-01fa_IR
dc.date.submitted2022-10-31en_US
dc.date.submitted1401-08-09fa_IR
dc.identifier.citationبرزگری, محمد مهدی, پهنابی, امیرحسین. (1402). مدلسازی دینامیکی و شناسایی پارامترهای مدل پیل سوختی پلیمری هیدروژن-اکسیژن با رطوبت‌زن یکپارچه. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 55(3), 4-4. doi: 10.22060/mej.2023.21898.7537fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2023.21898.7537
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_5114.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1005096
dc.description.abstractپیل سوختی نوعی مبدل انرژی الکتروشیمیایی است که انرژی شیمیایی ذخیره شده در سوخت را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌نماید. ساختار غیرخطی، دینامیک متغیر با زمان و پارامترهای فیزیکی نامعین از چالش‌های کار با پیل‌های سوختی پلیمری می‌باشد. در این مقاله، مدلسازی جعبه خاکستری و شناسایی سیستم پیل سوختی پلیمری هیدروژن-اکسیژن سه سلولی انتها باز با رطوبت‌زن یکپارچه مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا، مدلسازی صفر بعدی غیرخطی سیالاتی، ترمودینامیکی و الکتروشیمیایی پیل سوختی انجام شده است. مدل پیل سوختی ارائه شده در این پژوهش از نوع چند ورودی-یک خروجی می‌باشد. در ادامه، پارامترهای ثابت پیل سوختی مورد مطالعه با استفاده از روش شناسایی پارامتر تعیین گردید. فرآیند شناسایی سیستم بر اساس کمینه‌سازی خطای پیش‌بینی، به روش ناحیه‌های صحیح انعکاسی نیوتن انجام شده است. پیل‌سوختی مورد نظر تحت شرایط مختلف دمای سری، فشار ورودی گازهای واکنش‌دهنده و جریان سری مورد آزمون قرار گرفت و 329420 داده آزمایشگاهی بدست آمده است که با توجه به شرایط آزمایش دسته‌بندی داده‌ها به 189 حالت مختلف صورت پذیرفت. نتایج نشان می‌دهد که میانگین خطای ولتاژ مدل پیل سوختی شناسایی شده در مقایسه با داده‌های آزمایشگاهی برابر با 03/1 درصد می‌باشد. همچنین، همبستگی میان ولتاژ پیل‌سوختی و پارامترهای مدل‌ شناسایی شده بررسی و تحلیل شده است که نتایج نشان داد که همبستگی ولتاژ پیل‌سوختی به مقاومت تماسی معادل هدایت الکترون بیشتر از ضرایب اریفیس‌ها می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent2086
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2023.21898.7537
dc.subjectپیل سوختی پلیمریfa_IR
dc.subjectشناسایی پارامترfa_IR
dc.subjectمدلسازی جعبه خاکستریfa_IR
dc.subjectرطوبت‌زن یکپارچهfa_IR
dc.subjectداده آزمایشگاهیfa_IR
dc.subjectپیل های سوختیfa_IR
dc.titleمدلسازی دینامیکی و شناسایی پارامترهای مدل پیل سوختی پلیمری هیدروژن-اکسیژن با رطوبت‌زن یکپارچهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشکده علوم و فناوری شمال، دانشگاه صنعتی مالک اشترfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه صنعتی مالک اشترfa_IR
dc.citation.volume55
dc.citation.issue3
dc.citation.spage4
dc.citation.epage4


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد