نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشکوهی, فربودfa_IR
dc.contributor.authorحسین‌خانی, بهنامfa_IR
dc.contributor.authorدوائی مرکزی, امیر حسینfa_IR
dc.date.accessioned1402-04-20T19:30:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-07-11T19:30:02Z
dc.date.available1402-04-20T19:30:00Zfa_IR
dc.date.available2023-07-11T19:30:02Z
dc.date.issued2023-02-20en_US
dc.date.issued1401-12-01fa_IR
dc.date.submitted2022-01-31en_US
dc.date.submitted1400-11-11fa_IR
dc.identifier.citationشکوهی, فربود, حسین‌خانی, بهنام, دوائی مرکزی, امیر حسین. (1401). طراحی و پیاده‌سازی کنترل مود لغزشی با نیروی اصلاح‌شده برای آونگ وارون دارای اصطکاک غیرخطی. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 54(12), 4-4. doi: 10.22060/mej.2023.21052.7369fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2023.21052.7369
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_5050.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1005078
dc.description.abstractهدف از این مطالعه، ارایة روشی برای کنترل آونگ وارون در حضور اصطکاک غیر خطی بزرگ و نامعین بین پایة متحرک آونگ و ریل هادی مستقیم آن است. کنترل آونگ وارون که در زمرة سیستم‌های مکانیکی فرو-عملگر (UMSs) است، به لحاظ نظری و تجربی با چالش‌هایی مواجه است. روش ارایه‌شده در این مقاله، مبتنی بر خطی‌سازی تقریبی از ورودی تا خروجی و اعمال روش کنترل مود لغزشی همراه با اعمال یک نیروی کنترل اضافی به پایة متحرک آونگ است تا با اصطکاک‌های زیاد و غیر خطی بین پایة متحرک آونگ و ریل مقابله کند. برای بررسی تجربی، یک آونگ وارون آزمایشگاهی با پایة متحرک بر روی یک ریل مستقیم پر اصطکاک ساخته شد تا الگوریتم کنترلی پیشنهادی روی آن پیاده‌سازی شود. ریل به گونه‌ای طراحی و ساخته‌ شده است تا اصطکاک آن متغیر، نامعین و غیر خطی باشد. در ادامه، به روش تجربی، اطلاعاتی از رفتار و کران نیروی اصطکاک متغیر ناشناختة غیر خطی به دست آمد و بر اساس مقدار متوسط آن، ورودی کنترلی حاصل از کنترل‌کنندة معمول مود لغزشی اصلاح شده است. نتایج تجربی به دست آمده، موفقیت روش پیشنهادی را در حفظ پایداری حلقه-بسته تحت شرایط چالشی ناشی از اصطکاک غیر خطی بزرگ نشان داد.fa_IR
dc.format.extent1515
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2023.21052.7369
dc.subjectکنترل مود لغزشی (SMC)fa_IR
dc.subjectآونگ وارون تکی (SIP)fa_IR
dc.subjectقانون رسیدن نرخ ثابت (CRR )fa_IR
dc.subjectاصطکاک متغیر غیر خطیfa_IR
dc.subjectسیستم مکانیکی فرو-عملگر (UMS)fa_IR
dc.subjectطراحی و کنترل رباتها و مکانیزم هاfa_IR
dc.subjectکنترل سیستمهای دینامیکیfa_IR
dc.titleطراحی و پیاده‌سازی کنترل مود لغزشی با نیروی اصلاح‌شده برای آونگ وارون دارای اصطکاک غیرخطیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume54
dc.citation.issue12
dc.citation.spage4
dc.citation.epage4
nlai.contributor.orcid0000-0002-4627-8767
nlai.contributor.orcid0000-0003-4077-2614


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد