نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآقایی, محسنfa_IR
dc.contributor.authorامینی, سعیدfa_IR
dc.date.accessioned1402-04-20T18:35:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-07-11T18:35:06Z
dc.date.available1402-04-20T18:35:05Zfa_IR
dc.date.available2023-07-11T18:35:06Z
dc.date.issued2022-12-22en_US
dc.date.issued1401-10-01fa_IR
dc.date.submitted2022-01-30en_US
dc.date.submitted1400-11-10fa_IR
dc.identifier.citationآقایی, محسن, امینی, سعید. (1401). بهینه‌سازی هندسی نمونه تست خستگی فراصوتی بر اساس رفتار ترموالاستیک. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 54(10), 2399-2410. doi: 10.22060/mej.2022.21050.7366fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2022.21050.7366
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_4979.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1005053
dc.description.abstractامروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی تعداد نوسان‌های اعمالی به برخی قطعات به محدوده 107 نوسان و بالاتر می‌رسد اخیراً پژوهشگران به‌منظور مطالعه رفتار خستگی در این قطعات از تست خستگی التراسونیک استفاده می‌شود این دستگاه به دلیل فرکانس بالای بارگزاری و در نتیجه دستیابی به تعداد نوسان بالاتر در زمان کوتاه‌تر موردتوجه هست. استاندارد مورد پذیرش همگانی برای این تست وجود ندارد یکی از هندسه‌هایی که به‌منظور نمونه در این تست مورد استفاده قرار می‌گیرد هندسه به فرم ساعت شنی است. در این پژوهش ضمن بررسی این هندسه به‌منظور دستیابی به هندسه بهینه یا دستیابی به تنش بیشینه، تأثیر پارامترهای هندسی بر افزایش دما در حین ارتعاش در فرکانس بالا یا اثر الاستیک حرارتی که به‌عنوان یکی از معایب تست خستگی التراسونیک شناخته می‌شود بررسی شده تا این اثر نیز کمینه گردد. بدین منظور ابعاد هندسه ساعت شنی شکل به‌صورت پارامتر تعریف گردید و تغییرات آن با استفاده از شبیه‌سازی صورت گرفته مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد که با کاهش شعاع انحنا در کنار ثابت بودن قطر میانی و قطر قسمت استوانه‌ای میزان تنش افزایش می‌یابد و همچنین میزان تغییرات دما کاهش می‌یابد از طرفی افزایش قطر قسمت استوانه‌ای درحالی‌که قطر میانی و میزان انحنا ثابت باشد سبب افزایش میزان تنش و دما می‌گردد. نتایج فوق با استفاده از چیدمان تجربی مورد ارزیابی قرار گرفت و تطابق خوبی در آن‌ها مشاهده گردید.fa_IR
dc.format.extent1017
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2022.21050.7366
dc.subjectخستگی التراسونیکfa_IR
dc.subjectالاستیک حرارتfa_IR
dc.subjectبهینه‌سازیfa_IR
dc.subjectشبیه‌سازیfa_IR
dc.subjectفرایندهای نوین ساختfa_IR
dc.titleبهینه‌سازی هندسی نمونه تست خستگی فراصوتی بر اساس رفتار ترموالاستیکfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume54
dc.citation.issue10
dc.citation.spage2399
dc.citation.epage2410


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد