| dc.contributor.author | آقایی, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | امینی, سعید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-04-20T18:35:05Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-07-11T18:35:06Z | |
| dc.date.available | 1402-04-20T18:35:05Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-07-11T18:35:06Z | |
| dc.date.issued | 2022-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2022-01-30 | en_US |
| dc.date.submitted | 1400-11-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | آقایی, محسن, امینی, سعید. (1401). بهینهسازی هندسی نمونه تست خستگی فراصوتی بر اساس رفتار ترموالاستیک. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 54(10), 2399-2410. doi: 10.22060/mej.2022.21050.7366 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2022.21050.7366 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_4979.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1005053 | |
| dc.description.abstract | امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی تعداد نوسانهای اعمالی به برخی قطعات به محدوده 107 نوسان و بالاتر میرسد اخیراً پژوهشگران بهمنظور مطالعه رفتار خستگی در این قطعات از تست خستگی التراسونیک استفاده میشود این دستگاه به دلیل فرکانس بالای بارگزاری و در نتیجه دستیابی به تعداد نوسان بالاتر در زمان کوتاهتر موردتوجه هست. استاندارد مورد پذیرش همگانی برای این تست وجود ندارد یکی از هندسههایی که بهمنظور نمونه در این تست مورد استفاده قرار میگیرد هندسه به فرم ساعت شنی است. در این پژوهش ضمن بررسی این هندسه بهمنظور دستیابی به هندسه بهینه یا دستیابی به تنش بیشینه، تأثیر پارامترهای هندسی بر افزایش دما در حین ارتعاش در فرکانس بالا یا اثر الاستیک حرارتی که بهعنوان یکی از معایب تست خستگی التراسونیک شناخته میشود بررسی شده تا این اثر نیز کمینه گردد. بدین منظور ابعاد هندسه ساعت شنی شکل بهصورت پارامتر تعریف گردید و تغییرات آن با استفاده از شبیهسازی صورت گرفته مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که با کاهش شعاع انحنا در کنار ثابت بودن قطر میانی و قطر قسمت استوانهای میزان تنش افزایش مییابد و همچنین میزان تغییرات دما کاهش مییابد از طرفی افزایش قطر قسمت استوانهای درحالیکه قطر میانی و میزان انحنا ثابت باشد سبب افزایش میزان تنش و دما میگردد. نتایج فوق با استفاده از چیدمان تجربی مورد ارزیابی قرار گرفت و تطابق خوبی در آنها مشاهده گردید. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1017 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2022.21050.7366 | |
| dc.subject | خستگی التراسونیک | fa_IR |
| dc.subject | الاستیک حرارت | fa_IR |
| dc.subject | بهینهسازی | fa_IR |
| dc.subject | شبیهسازی | fa_IR |
| dc.subject | فرایندهای نوین ساخت | fa_IR |
| dc.title | بهینهسازی هندسی نمونه تست خستگی فراصوتی بر اساس رفتار ترموالاستیک | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 54 | |
| dc.citation.issue | 10 | |
| dc.citation.spage | 2399 | |
| dc.citation.epage | 2410 | |