نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآلبویه, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorامیرعبدالهیان, شهرامfa_IR
dc.contributor.authorفتاحی, نیماfa_IR
dc.date.accessioned1402-04-20T17:44:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-07-11T17:44:28Z
dc.date.available1402-04-20T17:44:26Zfa_IR
dc.date.available2023-07-11T17:44:28Z
dc.date.issued2022-10-23en_US
dc.date.issued1401-08-01fa_IR
dc.date.submitted2021-12-23en_US
dc.date.submitted1400-10-02fa_IR
dc.identifier.citationآلبویه, علیرضا, امیرعبدالهیان, شهرام, فتاحی, نیما. (1401). شبیه‌سازی و تحلیل مخازن گاز طبیعی فشرده نوع اول تا چهارم خودروها تحت اثر بارگذاری انفجاری. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 54(8), 1895-1916. doi: 10.22060/mej.2022.20911.7335fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2022.20911.7335
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_4878.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1005030
dc.description.abstractدر پژوهش حاضر به بررسی رفتار مخازن گاز طبیعی فشرده نوع اول تا چهارم خودروها تحت اثر فشار داخلی و بار انفجاری خارجی در نرم افزار اجزای محدود آباکوس پرداخته شد. ابتدا، به منظور اطمینان از عدم گسیختگی این مخازن تحت فشار داخلی، فشارهیدرواستاتیک 200 بار به آن‌ها اعمال شد و میزان شاخص شکست این مخازن با استفاده از معیار سای - هیل مورد بررسی قرار گرفت. سپس، جهت ارزیابی رفتار مخازن تحت بار انفجاری خارجی، مدل کانوپ مورد استفاده قرار گرفت. برای این منظور، از ماده تری‌نیتروتولوئن در دو نقطه انفجاری (نزدیک و دور) و سه مقدار خرج انفجار مختلف استفاده شد. در شبیه‌سازی انفجار، مقدار آسیب وارد به ناحیه فلزی و کامپوزیتی مخازن به ترتیب با استفاده از معیار جانسون - کوک و هاشین مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد، مخزن نوع چهارم نسبت به مخازن دیگر بیشترین استحکام در برابر فشار هیدرواستاتیکی داخلی را دارد و می‌تواند تا فشار 610 بار را تحمل کند. بعلاوه، مخزن نوع سوم بالاترین ایمنی را در مقابل موج انفجار خارجی دارد. مقایسه نتایج مربوط به مخازن کامپوزیتی نوع دوم تا چهارم نشان می‌دهد، وجود آستر فولادی در زیر لایه کامپوزیتی تأثیر بسزایی در استحکام مخزن در مقابل ضربه یا انفجار دارد. از نتایج مهم دیگر بدست آمده این است که مخزن نوع اول علیرغم وزن بالا مقاومت خوبی در مقابل فشار داخلی و همچنین موج انفجار دارد.fa_IR
dc.format.extent1850
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2022.20911.7335
dc.subjectمخزن گاز طبیعی فشردهfa_IR
dc.subjectمخزن کامپوزیتیfa_IR
dc.subjectانفجارfa_IR
dc.subjectمعیار شکست جانسون - کوکfa_IR
dc.subjectمعیار شکست هاشینfa_IR
dc.subjectطراحی و ساخت به کمک کامپیوترfa_IR
dc.subjectمخازن تحت فشارfa_IR
dc.titleشبیه‌سازی و تحلیل مخازن گاز طبیعی فشرده نوع اول تا چهارم خودروها تحت اثر بارگذاری انفجاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک و مکاترونیک، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume54
dc.citation.issue8
dc.citation.spage1895
dc.citation.epage1916


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد